2011/08/02

Äckliga saker som är farliga för din hälsa (och allmänt vidriga)

Ibland ångrar jag mig när jag har läst en artikel som jag egentligen inte hade tänkt läsa. Speciellt om det är äckliga hygiengrejer eftersom man då verkligen får reda på att andra folk gör äckliga saker. Äckliga saker som borde vara helt självklara.

1. Delad badhandduk: Jo det händer att det blir så här hemma och speciellt nu under sommaren men detta anser jag inte är så farligt. Dock vill jag inte dela med någon annan. Likadant är jag väldigt skeptiskt när jag torkar händerna hos någon annan. Ofta att jag tar en liten hörna som borde vara oanvände som till exempel övre delen av handduken.

2. Återanvänder smutsiga underkläder från tvättkorgen: Gör folk verkligen det?

3. Inte tvätta händerna efter toabesök: Kanske en av dom vanligaste synderna tydligen och detta gör mig totalt illamående. Att varit på toa och gå direkt ut utan att tvätta sig och sedan vidare ut i köket. Fy fan säger jag bara. Så jäkla vidrigt. Ibland kan jag komma på mig själv med att lyssna så att kranen öppnas när någon är på toa. Att folk inte kan förstå att handhygien är a och o och hindrar en hel del sjukdomar. Likadant som att börja laga mat utan att tvätta händerna. Örk vad baciller man sprider till andra. Ibland är det konstigt att jag kan äta ute till exempel eftersom jag blir så äckelmagad när jag börjar tänka på sådana saker. Här tvättas det både efter toa och innan mat samt även någon gång under tiden beroende på vad man gör.

4. Lämna toasitsen uppe: Läste om detta för något år sedan och har alltid locket nere när jag spolar. Vem vill ha bajsartiklar på tandborsten efter att ha spolat? Inte jag i alla fall.

5. Dela tandborste: Vidrigt, vidrigt, vidrigt. Hur vill man ta in en tandborste i sin mun som har gnuggat bort en annans persons bakterier från dennes tänder. Illamående på hög nivå. Detta är också en sådan sak jag inte alls kan förstå hur man kan göra. Finns faktiskt inte ens i min värld att göra. Någon sa till mig en gång hur jag då kunde kyssa min man om jag inte kunde använda hans tandborste. Jag vet faktiskt inte hur denna person kysser om man kan jämföra gnuggandet med tandborsten mot tänderna med en kyss. Det är just det momentet som är grose. Usch, jag får rysningar.

6. Använda någon annans rakhyvel eller maskin: Rakhyvel är lite äckligt men maskin känns ok om det är makens. Maskin rengörs ju.

7. Han tvättar sig inte efter att ha kissat: Visste inte ens om att det var en risk och det visar ju sig att sexologerna säger att det räcker med en gång om dagen, som hos kvinnor då. Hur bra mår huden, och speciellt den huden som är skörare och känsligare än vanlig hud, av konstant tvätt.

Så nu ska jag förundras en stund av att folk gör en massa konstiga och äckliga saker.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails