2011/02/18

Hallon/vaniljcupecake med geléhallonfluff

Jag har varit lite sugen på att baka någon ny cupecake. Så hittade jag en topping med fluff som lät väldigt gott. Och sedan var jag igång.

Hallon/vaniljmuffins (12 stora el. 18 normala)

125 g smör
2 dl socker048
3 ägg
2 1/2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk
3 dl färska eller tinade frysta bär

Rör rumstemperarat smör och socker till en jämn smet. Rör sedan i 1 ägg i taget.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ihop. Rör i vetemjölet. Rör försiktigt och använder du elvisp så slut om det går för trögt. Tillsätt mjölken och kör bara så att det blir en jämn smet.
Vänd sedan ner hallonen försiktigt med en sked. Dom behöver inte vara iblandade helt utan bara lite nervända.
Klicka ut i formar. Använd gärna en muffinsplåt som du ställt pappersformar i. Blir då garanterat en fin form.056
Grädda i mitten av ugnen i 18-20 minuter beroende på storlek i 200 grader. Känn gärna med sticka så det inte blir dödbakat runt bären.

Geléhallonfluff

ca 150 g geléhallon039
3 dl grädde
ev. några droppar röd karamellfärg

Värm grädden på spisen och häll ner nerklippta geléhallon som sakta får smälta.
OBS! Grädden får absolut inte koka. Då går det inte att vispa sedan.
När det smällt samman ställ det kallt i minst 6 timmar. Vispa sedan upp blandningen och spritsa på muffinsen.

041046

Fluffen stelnade ganska mycket i kylen. När den var uppvispad en stund var det nästan fromage-konsistens på den. Smaken var väldigt god och godisaktig. Kan tänka mig att det hade varit väldigt gott att ha i tårta tillsammans med ett lager chokladmousse. Eller som frosting på en kladdkakemuffins. Mmmm.

060  063

Jag måste verkligen bli färdig att beställa nya stora tyllar så jag kan få till spritsningen lite finare.

Smaklig fika

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails