2011/02/24

Att få slicka och suga är ingen lek idag

Att få ligga, slicka och suga är ingen lek idag.
För en gammal räv som mig som har levt med kära maken i 20 år är det inga problem men för alla unga som precis har börjat sin härliga resa i tecknet sex.

Att tjejer kan bli smittade med ett virus som kan ge livmoderhalscancer har det varit mycket prat om på senaste tiden. Detta har dom kunnat ta fram ett vaccin mot men det gäller att få detta innan sexdebuten. Att vi i Sverige är så långt fram, gissning naturligtvis, och erbjuder gratis vaccin till flickor tycker jag är väldigt bra. För har jag förstått det rätt så kan du ha levt och skyddat dig men när du sedan slutar skydda dig med din partner så kan det mycket väl överföras då. Så det fungerar inte alls som med könssjukdomar där man kan konstatera en sjukdom, behandla och sedan köra på.

Nu har det dessutom visat sig att oralsex även kan vara en källa för överföring av viruset men till munnen då. Med en 7 faldig ökning sedan 1970 talet av muncancer då 23 % av fallen visade på en HPV-infektion. Denna siffra är idag att av alla fall med muncancer beror 90 % av detta.

Frågan är kanske hur det kommer sig att det blivit en sådan ökning. Ökningen beror naturligtvis på att oralsex ökat, eller. Kan det vara så att en ökning på oralsex är en följd av all propaganda om att man ska hålla på sig, inte ha sex med en massa andra samt könssjukdomar.
För många och jag skulle tro speciellt unga är sex det samma som att få ligga, penetration. Men för oss lite äldre är det så mycket mer än bara ett in och ut skjut.
Och då skulle det kanske mycket väl vara så att oralsex inte räknas in för det är inte penetration. Det är mer ok att ge varandra lite utan att ha sex.
Sedan tror jag faktiskt att porrfilmer har en viss inverkan. Detta gäller väl både uppsvinget med oralsex och analsex. Det görs där och då verkar det vara som om det är ok att ta den långt ner i halsen. Men där är det nog väldigt viktigt att lära våra unga att det inte är ok att göra saker som man själv inte vill. Tror fortfarande att det kan vara så att många, och framförallt tjejer, tror att dom måste ställa upp på en massa saker även om det inte känns ok för dom. Vill man inte ska man inte göra det heller.

Vaccinet mot livmoderhalscancern ska nu provas om den även hjälper mot muncancer som beror på HPV-viruset. För en lekman som mig tycker jag att det borde göra det eftersom det är samma virus men som sagt var så är jag en stor lekman.
Men man hoppas ju.
För vem vill vara utan detta härliga?

HÄR finns en artikel om detta

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails