2010/07/28

Snillet spekulerar om Cola, kall luft och skor

Ibland funderar jag på helt konstiga grejer. Grejer som är helt viktiga men poppar upp i huvudet på mig ändå.

Som varför det skummar så himla mycket när man häller upp det första glaset Cola, när glasen är helt rena. Spelar ingen större roll om falskan är nyöppnad eller den är tagen ur innan för när man häller i glaset fylls halva med skum.
Och detta händer bara med Cola. Ingen annan läsk. Julmust skummar i och för sig men det gör det hela tiden, inte bara första glaset som med colan.
Och detta har naturligtvis fått mig att fundera på varför det är så. Men jag har inte kommit fram till något smart så istället blir jag snart idiotförklarad här när jag kör en snillet spekulerar ;-).
Har ni något svar till mig?

En annan sak som jag har lite snillet spekulerar över är varför det en kall dag hörs som ljud är mycket tydligare och klara. Färdas ljud fortare i kall, hög luft eller det är bara som man blir lurar på grund av något annat?
Detta kan jag säkert få fram om jag googlar men jag glömmer bort det hela tiden. Nu kommer jag kanske ihåg det och hittar jag svar lovar jag att dela med mig. Om det nu är fler än jag som funderar på lite konstiga saker.
Får kanske starta en frågelåda.
Istället för Fråga Lund får det kanske bli Fråga fru Strand ;-).
Men det är klart, vad ska man med en frågelåda om den som sitter i andra änden ändå inte kan svara?

Nu blev det bara invecklat.
Men vad jag ville ha sagt var att jag funderar på mycket konstiga saker ibland ;-).

064
Kan undra om vi om 10 år kommer att fnissa åt dessa skor.
Är det någon som kommer ihåg kinaskorna som fanns i slutet på 80, början på 90-talet?
Svarta tygskor med lite gummiband på fotloven och en tunn sula som gjorde att trampade man på en sten kunde man lika gärna vara utan.
Kinaskorna var så populära då och alla hade dom. Då var dom sköna sas det men nu vet vi bättre ;-).
Kommer Foppa-toffeln hålla i sig eller den kommer att försvinna med ett fniss om några år?

Nog om detta ikväll. Kommer ingenstans ändå med det.
Det kommer väl om viktiga saker sedan istället ;-).

2 kommentarer:

Ricksen sa...

Du kan ju alltid fråga mig gumman. Det stämmer att ljud färdas fortare i kall luft.

Nettan sa...

Det har jag ju frågat om men då visste du ju inte. Aha, du har googlat nu ;-). Puss

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails