2010/07/22

Lätt med kontakter i semestertider. NOT

Att försöka komma i kontakt med människor nu under semestertid är fasen inte lätt.
Pratade med en god vän tidigare idag. Hon jobbar på ett gruppboende för yngre utvecklingsstörda i grannhålan nu under sommaren.
Bara råkade säga att jag hade kunnat tänka mig att jobba som hon gör. Då visade det sig att det fanns en ledig tjänst som skulle tillsättas efter sommaren.
Vi hittade inte annonsen någonstans.
Och här började mitt detektivjobb.

Ringde kommunen för att hör om dom kunde hjälpa mig.
Ja enhetschefen var ju på semester men jag kunde nog ringa en annan för att få svar.
Ringde den andra och frågade.
Ja vad är det för tjänst? Hmm. Prassel, prassel.
Ja, jo ansökningstiden gick ut 4 juli men jag vet inte om den är tillsatt.
Frågade då när chefen kom tillbaka.
Det visste hon inte för dom jobbade inte så tätt :-O.
Fick ett nytt nummer med direktnummer till chefen. Men eftersom jag vet att hon är på semester så är det kanske inte så mycket lönt. Där finns i och för sig ersättare men risken är nog ganska stor att hon inte vet något om tjänster.
Min sista fråga sedan till henne var hur lönerna såg ut.
Det visste hon inte eftersom dom hade individuella löner.
Jag kan inget om individuella löner eftersom vår kommun inte kommit så långt men där måste väl ändå finnas något minimi.
Hon rådde mig att ringa kommunal.

Så jag ringde kommunal i grannhålan.
-Vi har semesterstängt och kommer åter i augusti.
Jahopp. Jag ringer till det stora i Lund istället för dom måste ju veta.
-Jag råder dig att ringa dom i grannhålan. Jaha dom har semester. Prova då att ringa dom i stan där du är ansluten.
Sagt och gjort. Jag hade tur att dom hade telefontid just då också, lite positivt.
Ja, jo dom kunde ju inte göra så mycket eftersom dom inte hade grannhålans lönesättning.
Hon var mycket trevlig att prata med och vi pratade en bra stund och spekulerade i hur det kunde vara men jag har ändå inga svar.

Så här sitter jag nu. Inte mycket klokare än jag var när jag pratade med min vän.
Bara mycket mer sugen på att verkligen vilja ha den tjänsten.
Det har fungerat dom andra gångerna jag har sökt jobb bara på ren impuls så det hade säkert blivit det nu också. Problemet är ju då bara att ansökningen har gått ut. Men det är ju därför jag verkligen vill prata med chefen också.

Det är härligt med semester när man själv är ledig men ett helsike när man ska ha tag på folk ;-).

2 kommentarer:

Katrin sa...

Är grannhålan den som ligger norr om oss och börjar på O?

Nettan sa...

Japp, det stämmer :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails