2010/05/21

Oj, snacka om åska

Ja jäklar vilken åska det var igår.
Jag kan inte komma ihåg senast det smällde så som det gjorde igår kväll. I ca 1 1/2 timme gick det runt, runt och runt.
Allt började precis innan 5 när vi skulle köra ut från lokalen. När jag kom till första vårdtagaren blev jag sittandes en bra stund i bilen. Jag försökte parera in när det minskade med regnet och jag ville inte ge mig ut om det var en stund sedan åskan dundrat. Kan säga att det inte var det lättaste. Så tillslut fick jag ändå bege mig ut. Springandes och hade någon sett mig, som det säkert var dom som gjorde, måste jag ha sett tokig ut antagligen. Livrädd för åskan med uppspärrade ögon. Jag såg ut som en slickad katt när jag kom in till min tant. Och hon var minsann också lite skärrad över åskan även om hon knappt hör. Och efter en liten stund när jag hjälpt henne med det hon behövde hjälp med så kom det en sådan jäkla smäll så jag allvarligt trodde att rutorna skulle tryckas in. Riktigt öronbedövande. Vi hoppade säkert 1 meter av rädsla kan jag lova. Och hela tiden visste jag att jag var tvungen att ta mig till bilen igen. Så när det blixtrat och knallat var det bara att bege sig ut på en liten panikspringning till bilen igen.

Körde till nästa och kunde hålla ca 30 km eftersom det kom ett riktigt störtregn.
Backade upp så jag var precis vid dörren. Hann ut och skulle precis gå in när nästa stora smäll kom. In fort som f*n med hjärtat i halsgropen. Efter en stund kom hennes ena barn. Då hade det slagit i dennes hus så h*n skulle bara kolla till modern innan h*n gick hem igen för att vara “eldvakt”.
Efter detta lugnade det ner sig lite men det drog inte iväg. Det cirklade runt oss men det låg som tur var inte över oss igen.

Körde till nästa som berättade hur det hade slagit gnistor ur kontakterna och hur telefonen hade ringt varje gång. Får rysningar bara jag tänker på det.

Många telefoner fungerade inte och även något larm hade fått ordentligt med stryk. Det var rena kaoset när vi kom in till lokalen igen. En kollega ringde Telia för att felanmäla. Kom inte fram. Jag kollade nätet för att felanmäla. Kom inte fram.
Till slut kom hon fram till kundtjänst och lyckades på något vis få dom att ta emot telefonnummrena som skulle felanmälas för att lämna dom vidare. Telia vågade nog inget annat när dom hörde henne ;-).

Jag hoppas verkligen inte vi behöver uppleva ett sådant åskväder på väldigt länge. Känner mig fortfarande lite skärrad faktiskt.
Men det var otroligt fint senare ute. Dimma och sol.

016 

013 008

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails