2011/10/06

Vet alla vad en kränkning är?

Är det någon som överhuvudtaget vet vad ordet kränkt betyder längre? Jag blir faktiskt ganska trött på att höra alla dessa “kränkningar” i diverse sammanhang. Att vara eller bli kränkt verkar vara en innegrej och det används ganska flitigt vilket är farligt eftersom dom riktiga kränkningarna blir lite ifrågasatta. Det verkar bara vara ett ord som passar bra att säga så att man kan bli lite offer.

Folk blir kränkta över det mesta. Det finns liksom inget logiskt resonemang i alla kränkningar. Rökare blir kränkta över att inte få röka var dom vill, nyblivna mammor blir kränkta om dom inte får amma var dom vill, hemmapappor blir kränkta om BVC-sköterskan säger något till dom, läste om en kvinna som var kränkt för att hon sugit av sin man och tagit hans sats i munnen frivilligt och så vidare och så vidare i en oändlig ström. Det känns lite som om att får man inget medhåll för sina åsikter så blir man kränkt. Det finns inga meningsskiljheter som kan leda till diskussion utan det är automatiskt kränkningar så fort en diskussion inleds och man inte får sina åsikter hörda.

Anledningen att jag kom in på detta och vad som fick bägaren att rinna över om man säger så var när jag läste om att en skola i Älvsbyn lät sina elever tugga tuggummi. Dom hade kommit på att detta gjorde eleverna mer avslappnade och det ledde då till ökad inlärning. Vad tror ni kränkningen kan komma in här då? Jo förstår ni nu har ordförande i Lärarnas Riksförbund uttalat sig om detta.

“– Jag vänder mig starkt emot detta. Det är ett oseriöst sätt att hantera elevernas lärande och fullkomligt ovetenskapligt, säger hon. Hon betonar att det är viktigare att ha duktiga lärare än tuggummi i skolan.
– Det här är ett sätt att avprofessionalisera lärare. Jag tycker att det är kränkande för lärarkåren, säger hon.”

Jag är ingen lärare så jag kan inte uttala mig om lärandet men om jag skulle vara det hade jag varit glad om mina elever hade hittat ett sätt som gör det lättare för dom att lära sig det jag lär ut. Att se det som en avprofessionalisering känns lite väl mycket istället för att se det som just ett hjälpmedel. Det handlar ju inte om hur duktiga lärare man har men kan man öka sin egen kapacitet ett snäpp bättre borde det väl bara ses som positivt. Nej då ska det ses som en kränkning istället.

Jag tror många hade behövt stanna upp och fundera på vad en kränkning egentligen är innan ordet används i alla möjliga sammanhang.

Så vad anser ni? 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails