2011/05/19

Domedagar, tro och evolution

Tanken på jordens undergång kan skrämma mig lite ibland. Det är väl främst tanken på att allt kommer att försvinna som jag tycker känns totalt främmande, att jorden kommer att försvinna. Det kommer då inte finnas minsta spår efter vår existens i universum. Som det är idag kan vi åtminstone följa evolutionen genom fossiler som ben och även mumifierade apmänniskor. Allt kan följas i en linje. Men detta kommer inte att kunna göras när jorden väl går under.

Fast när vi väl kommer till att jorden ska gå under har vi troligtvis kommit så långt i vår evolution att vi har “byggt bo” på någon annan planet. Men så dyker det upp någon religiös fanatiker och förutspår domedagen och dessa fanatiker skrämmer mig nog ännu mer. För just en fanatiker kan på något underligt vis få en massa att göra dom mest otroliga saker. Jim Jones är bara ett exempel på hur en religiös ledare kan få över 900 medlemmar att begå kollektivt självmord bara för att få komma till ett nytt Eden i stora drag.

Gång på gång förutspås domedagar. Domedagar som aldrig inträffar men ändå tror vissa ständigt på dom. Nu har vi bara två dagar på oss för enligt en ny domedagsprofet kommer jorden att gå under på lördag. Denna domedagsprofet har tidigare förutspått jordens undergång redan 1994. Vi kan väl konstatera att han hade fel. Så nu har han räknat ut nytt datum baserat på antal dagar efter Noah ark och detta kom då att bli lördagen den 21 maj. Så åter igen ska en hop stå och invänta undergången och välkomna den med öppna armar.

Jag tror inte, och det är väl ingen nyhet. Jag är av den uppfattningen att alla får tro på vad dom vill så länge man inte försöker påtvinga någon annan något eller komma med direkta lögner. Och det är väl här som det för det mesta brukar fallera. För tyvärr är det många gånger så att djupt religiösa påtvingar sin tro på andra. Att på ett eller annat sätt manipulerar andra människor till att tro. Och dessa fanatiker som verkar finnas i nästan alla religioner är riktigt farliga.

Detta handlar bara om makt. Tittar man tillbaka så har kyrkan varit otrolig maktkåt hela tiden. Allt för att kunna styra människor.
Helt ärligt hade världen sett mycket bättre ut utan religion. För religion dödar otroligt många människor och det är bara på grund av olika tolkningar på samma sak, tro. Tolkning på något andligt. Och att bråka, kriga och döda på grund av en sådan sak känns ganska omänskligt. Eller det är kanske det mänskligheten är. Ett ont folk som måste slåss om något och religion verkar ligga nära till hands eftersom alla tolkar olika. Hade alla bara accepterat att alla tror på olika och inte försökt påverka med sin egen tro hade det inte varit några problem. En ouppnåbar utopi.

Sedan kan man då vända på det för det finns även fanatiker mot viss religion. Som till exempel Hitlers förföljning av judarna. Så fanatiker finns överallt men det är dom som är farliga för det är dom som lyckas få med massan.

Det är ganska synd om oss människor som känner att vi hela tiden måste tro på något annat än oss själva. Tron på mänskligheten hade varit så mycket bättre. Att lägga all den tro och energi på oss människor istället för på en massa väsen. Man kan undra varför det är så att man måste tro på saker som inte finns. Nej jag har inget bevis men jag har bevis på evulotion som hänt långt innan bibeln, gud, till exempel skapade jorden.

Det återstår väl att se om vi vaknar till en söndag denna omgången också. Men det kommer hela tiden att komma nya domedagar och förr eller senare kommer dom att träffa rätt dag. Men inte för att dom vet utan för att dom gissat allt för många gånger.

När jag ändå är inne på detta med religion, som jag annars försökte undvika, läste jag en kommentar som har följt med mig och jag har varit lite irriterad över den.
Det stod en hel del om utomjordningar för ett tag sedan och det handlade om att någon myndighet i USA skulle öppna filer för att bevisa utomjordingars existens.
Svar på detta hade en religiös person skrivit:

“Utomjordingar är bara demoner i er hjärna”

Och detta har av någon anledning irriterat mig. Jag skulle tro att det främst är för att så fort det finns andra som tror på annat så är det demoner. När religiösa tror så är det så.

Jag vill tro att människan en dag kommer att bli god.

Artikel om domedagen kan du läsa HÄR

   

2 kommentarer:

Viola sa...

Tror knappast att det går att räkna sig fram till ett viss datum sådär. Och ska jorden dö ut så gör den nog det stegvis och inte på en gång. Förstår inte hur man faktiskt kan tro något sådant...

Nettan sa...

Nej jag fattar inte heller hur man kantro på dessa domedagar. Som du säger så kommer det troligtvis ske stegvis och mycket troligt är det för att vi själva förstör den. Om det nu inte kommer en astroid och gör slut på oss. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails