2010/09/18

Val, val, val

Val, val, val.
Första sidor, andra sidor, mittenuppslag.
Plakat längs med vägkanten, plakat längs med torget och till och med på hustak.

Det ska bli skönt när detta spektakel är över i morgon.
Det är ganska uttjatat nu känns det som.
Och då vet vi också hur vi kommer att få det i vårt land. Det verkar faktiskt bli ganska jämt ändå för ett tag verkade det som om alliansen drog ifrån. Men som tur är så har dom rödgröna hämtat in lite.

Jag kan inte mycket om politik.
Men jag vet en hel del om medmänsklighet.
Jag ska inte sticka under stolen med att vi har fått det lite bättre ekonomiskt under denna period. Men jag kan inte med gott samvete rösta blått för den saken skull när det är så otroligt många av dom som redan är längst ner som fått det ännu värre.
Man bävar alltid lite för att råka ut för något som gör att man inte skulle kunna jobba men under denna period har man känt det ännu mer.

Dom blå pratar om att under dom rödas tid ökade bidragsfusket så det är det som gör att dom måste ha sådana regler nu.
Man ska ta fuskare och dom sak sättas åt men det måste finnas ett bättre sätt än det dom blåa gör idag. Men bara för att det finns några fuskare så kan man inte dra bort skyddsnätet för alla som behöver bidrag på något vis. 
Utförsäkringar som sätter folk skinnade på allt dom har. Sjuka som tvingas ut fast dom inte kan komma ur sängen.
Enstaka fall påstår dom blå men det tror jag inte ett dugg på.

Jag hade en arbetskamrat som råkade ut för detta.
På grund av skador på fötter som gjorde att hon inte kunde gå riktigt och detta ledde till att hon fick förslitningar i både knä och höft. Ständig värk i dessa partier. Hon jobbade sig tillbaka och jobbade cirka 25 % av sin tjänst, 1 1/2-2 timmar i stöten.
Detta klarade hon men hon var inte nöjd med det egentligen. Hon ville verkligen jobba mer men det gick helt enkelt inte.
Hon kunde dessutom bara stå en liten stund, sitta en liten stund och gå en liten stund. Hon kunde alltså inte bli sittandes framför en dator heller eller något dylikt.
Men trotts intyg från specialortoped fick hon till slut det slutgiltiga.
Utförsäkrad.
Haj och ivaj. Tack för dessa 40 åren men nu är du inte värd mer.
Helt jävla sjukt är hela systemet.

En kompis som går arbetslös.
Hon vill verkligen jobba.
Vad händer då?
Nej då får hon tacka nej till jobb för att klara sig helt ekonomiskt för tar hon 1 eller 2 dagar på en vecka kan hon inte stämpla.
Så istället för att jobba, som regeringen vill att hon s
ka göra, får hon tacka nej.
Logiskt? Inte ett jävla dugg.
Men dom blå verkar tro att alla arbetslösa bara går hemma och dräller. Det finns alltid sådana men jag kan nog garantera att 99 % inte vill något annat än att komma ut på arbetsmarknaden.
Men för att komma ut måste det finnas jobb. Det är inte alla som har kapital att lägga på att öppna egen städfirma. För det är väl där jobben är skapade på grund av RUT.
För jag ser då inga fler jobb i vården. Jag ser inga fler jobb i skolan.

Dom rödgröna är inte heller ett perfekt val. Men för min del är det betydligt bättre än dom blå.

Jag läste en artikel någonstans där personen fått frågan vad han sa till personer som tyckte att det blå var det bästa valet på grund av mer pengar i plånboken.
”Jag ser det som blodpengar. Dom är tagna från dom som behöver mer. Sjuka, arbetslösa. Från vården och skolor.”
Det säger ganska mycket.

Så jag kan i alla fall inte rösta efter min plånbok enbart. Vi har fått det bättre ekonomiskt. Vi har inte mycket men det finns dom som har det värre på grund av det.
Imorgon vet vi.

3 kommentarer:

Bunny sa...

På tal om politik... Såhär fungerar (eller inte) Alliansens Försäkringskassa...

Den korta versionen...

http://katidis.wordpress.com/2010/02/03/status-med-forsakringskassan-3-feb-2010/

Mvh

Katrin sa...

Det är svårt att veta vad som är det bästa valet, som du vet är jag start förespråkare för en rödgrön regering. Tänkte bara på det du skrev att ni fått det bättre ekonomiskt - och det har såklart jag också. Men det är viktigt att komma ihåg hur Alliansen ser på de här extra pengarna, Göran Hägglund uttryckte det mycket tydligt i debatten häromkvällen. Vi måste spara undan för att klara oss om vi blir arbetslösa, det skulle han ha gjort när han berättade hur han ser på ekonomin idag. Det är inte meningen att arbetslösa och sjukskrivna ska klara sig, helt enkelt!!

Nicole sa...

Sv: Visst är det läskigt!!

Tack!!

Mvh Bunny

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails