2010/04/20

Varför utsätter man barn för fara?

Jag blir så jäkla irriterad på vuxna som enbart tänker på sig själva.

Varit nere och handlat ikväll. Kommer ut från affären och går fram till bilden. Och jag och min känsliga näsa känner av den äckliga cigarettröken. Tittar i bilen vid sidan om.
Där sitter en ung mamma med en bebis i bilstolen på ca 6-9 månader och bolmar för glatta livet. Hon hade varit så "omtänksam” att hon öppnat bildörren lite. Och det är klart det regnade ju lite också så hade hon gått ut hade hon kanske förstört makeupen och håret. 
Fy fan säger jag bara. Har man inget vet alls innanför pannbenet.

Jag vet att jag har blivit en sådan där gnällig före detta rökare men att utsätta barn för denna sortens passiv rökning skulle aldrig falla mig in.
Bara tanken på hur mycket ett barn får i sig när någon röker är skrämmande. Även om man går ut och röker så sitter partiklar i kläder, hud och hår som kan skada andra. Så man kan undra hur mycket man får i sig genom att andas in röken. Nej jag är glad att jag lyckats och sluta så inte jag har utsatt mina barn för denna sorts misshandel.

Och inte nog med det. Bebisen satt i ett babyskydd vänt framåt. Varför gör man så när det finns stolar så barn kan åka säkert så länge dom behöver? Bakåtvänd så länge som möjligt, helst enda upp till 5 år. Vi fick tyvärr vända Molly strax innan 4 år för hon fick inte plats. Vi hade ändå köpt en kombistol men det blev för trångt.
Bältesstol används för att reglera bältet i rätt höjd vid hals samt att man får rätt på bältet vid bröstben och ben. Barn är nämligen inte färdigutvecklade och är väldigt sköra över just bröstbenet. Bältesstol kan användas upp till 10-12 år. Molly kommer att få använda sin så länge hon får plats i den.
Och det är likadant där. Varför väljer man att inte använda och skydda barn som dom behöver i bil. Jag kan inte förstå det.
Så nu har moralkärringen gnällt lite. Men jag tycker samtidigt inte att det är gnäll, gnäll utan saker som borde vara självklara för alla.

Man skyddar sina barn på bästa sätt med dom medel som finns. Punkt slut.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails