2010/04/11

Hur gör man vid utanförskap?

Usch vad jag tycker det är svårt att veta hur man ska agera när barn bråkar och någon inte får vara med.
Molly har varit ute hela dagen och lekt med grannen E och även A har varit med. Dom har lekt hur bra som helst.
Så kommer en tredje, M, in i leken och då plötsligt får inte Molly vara med.
Jag förstår att man inte kanske inte vill leka hela tiden men men lämnar inte en utanför för att fortsätta leka med dom andra.

Det gör så ont i mig när hon blir utanför och jag hoppas att det inte kommer att bli så. Jag vill ut och ruska om M för att hon kommer och tar över.
Jag vill bara ut och röja och tala om hur man gör rätt och fel men dom får väl komma på det. Kanske viktigt att Molly får försöka lösa det själv också. Men sen är det inte lätt när man vet och ser att hon inte gjort något fel utan det är dom andra som lämnat henne i sticket.

Hon var riktigt ledsen när dom bara sprang iväg och sa att inte hon fick följa med.
Men sen har hon nog ändå skinn på näsan för hon ville gå efter och tala om för E att dom lekte först.
Jag skulle ut på min promenad och råkade hamna en bit efter henne. Barnen sa bara till henne att dom inte ville leka.
När hon sedan kom hem så såg vännen hur dom var på lekplatsen men Molly fick inte vara med. Så han gick ut för att säga till henne att komma in istället.
Ja hon skulle bara säga förlåt först :-o.
För vad?
För att hon var gnällig sa hon :-o.
Han sa till henne att hon hade inget att säga förlåt för. Hon har inte gjort något.

Och jag håller inte henne om ryggen för att hon är min dotter. Jag tycker det är mycket viktigt att lära sig vad som är rätt och fel i sådana sammanhang. Vet man det från början så har man en bra grund mot att bli en mobbare. 
Och eftersom jag själv varit mobbad är jag livrädd att någon av tjejerna ska råka ut för det. Kanske därför min oro över denna situationen också.

Men jag kommer att ingripa om detta fortsätter. Och jag hoppas verkligen att det är ett riktigt val. Men jag hoppas att hon lyckas lösa det själv.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails