2010/04/09

Historielektion om Hålan

Jag hade tänkt att jag från i år skulle ta månadsbilder på bokbacken. Det sket sig ganska mycket eftersom dom har avverkat hela. Och jag grämer mig över att jag glömde det förra året. För jag tänkte det då men av någon anledning glömde jag det.
Jag satt och bladade igenom lite bilder igår för att se om jag inte hade någon bild när backen är grön. Jag var nära att ge upp när denna bara låg framför mig.

DSC02335 Maj 2009

015Februari 2010

005April 2010

Ja ni ser nu själv förändringen och hur kalt, naket och fult det blivit.
Träffade grannen på lekplatsen häromdagen. Dom har bott här länge, kommer inte ihåg hur länge men jag tippar på 30-35 år, och hon var förtvivlad över hur dom gjort.
En annan på gatan hade ringt och kollat upp och tyvärr har allt gått rätt till. Man vill gärna tror att det inte varit det eftersom den är så kalhuggd men så är då inte fallet.

Jag och syrran gick rundan över bokbacken igår. Det var naket och kalt även där uppe. För att inte tala om allt brunt sly eller vad det nu är som täcker hela backen. Det enda som var fint var att man såg ganska långt över Hålan.
För en håla är precis var det är. Kommer man från stora hållet ser man inte ett spår av civilisation. En väg ner i en skog som sedan kommer att möta en skog och ås på andra sidan.
Har jag inte helt fel för mig så ligger Hålan på en gammal sjöbotten men det är jag inte säker på. Jag bara tycker att jag har hör det tidigare. Och är det så är det kanske inte så konstigt att Hålan inte syns heller.
Vännen har kollat upp lite också och har vi kunnat läsa rätt så är bokbacken en liten drumlin. Hela åsen sträcker sig ganska långt på båda hållen. Ganska häftigt att tänka att här har legat ca 3 km is en gång för längesedan och på grund av den så ser det ut som det gör. Att den sakta, sakta har rört sig framåt och lämnat spår som vi nu kan se i vår natur.

Nu övergick detta nästan i en historielektion istället ;-). Men det är klart, det är aldrig fel med kunskap :-).

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails