2010/03/17

Soppa a´la Nettan

Jag var så sugen på soppa till lunchen. Hade inget hemma som jag brukar ha i en soppa.
Men idag vågade jag minsann vara lite kreativ och använde det jag faktiskt hittade. Händer ju inte allt för ofta men det beror nog främst på att jag aldrig kommer på vad man kan slänga ihop.
Men som sagt så blev det faktiskt ett hopkok idag.

008Skala och skiva 1 gul lök. Hacka 2 vitlöksklyftor.
Skala 2 morötter och skiva dom tunt.
Skala och dela 5-6 potatisar.
Fräs detta i lite olja i grytan.
Slå på vatten så det täcker, gärna lite till beroende på hur mycket spad man vill ha. Släng i 1 grönsaksbuljong.
Puttra tills allt är mjukt.
Häll i 1 burk linser som bara behöver gå med så dom blir varma.
 

013

Voila, en härligt god soppa.
Jag hade tänkt att ta lite timjan i men tyvärr hittade jag ingen.
Rekommenderas faktiskt varmt för den blev riktigt smarrig.
Ibland överraskar jag mig själv.

1 kommentar:

Johan sa...

Jag skulle kunna ge dig ett tips på en god soppa som är både enkel och mättande :) Häll i allt i en kastrull i ordningen som står:

En burk krossade tomater (ej passerade)
En burk linser
3 dl vatten

Låt koka i 5 minuter för att få varmt

Lägg ner valfri fisk i kuber/bitar (helst inte lax)

Nu får inte soppan koka utan bara ligga under kokpunkt tills fisken är klar. Krydda med:

Svartpeppar
Oregano
salt

efter behag.

Serveras med ett fullkornsbröd eller liknande med valfritt grönsakspålägg t.ex. Paprika och en skiva ost, eller rostade solrosfrön och lite keso :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails