2010/03/24

Hjärt- lungräddning

Åh vad jag gillar journalister. Speciellt sportjournalister måste vara dom klipskaste ;-). Har tv:n på i bakgrunden för vännen har tittat på hockey. Då frågar toppjournalisten tränaren:

-Varför vann ni?

Vet man inte det som journalist så ska man kanske tänka över sitt yrke.
Det vet väll alla att man vinner för att man har gjort flest mål :-).

Nu var det faktiskt inte journalistik jag skulle gå in på. Inte vad jag hade tänkt när jag satt mig för att skriva.
Nej jag har varit iväg på hjärt- lungräddning. En utbildning som Röda korset bjuder på. Och jag kan tycka att alla kan behöva gå en sådan utbildning även om man har gått tidigare. Man behöver uppfräschning hela tiden.
För jag kan lugnt säga att det är inte alls samma att komprimera på dockan som det är att göra det på en människa.

När jag fick utöva mina ringrostiga kunskaper i höstas är jag glad över att 112-personalen i telefonen kunde vägleda mig. Jag blev helt paralyserad över vad jag skulle göra men när jag väl fick vägledning från dom kunde man. Och det är riktigt otäckt att behöva komprimera på en människa. Dels för att det just är en människa som faktiskt ligger där. Den var jag rädd för att göra mer skada men det gör man tydligen inte. När jag började så knakade det i hela bröstkorgen och återigen hade jag inte haft honom i telefonen hade jag nog lättat på trycket. Det ska tydligen knaka. Inandningarna var också mycket svårare på riktigt. Det var svårt att se om bröstkorgen lyfte sig och att man fått inandning rätt.
Tyvärr gick det inte bra för denna person även om vi gjorde vad vi kunnat. Och det var riktigt jobbigt.
Jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva göra det igen. Men behöver jag så har jag lite färskare kunskaper nu så jag hoppas att jag inte blir så paralyserad heller.

1. Livstecken
• Om personen inte reagerar på tilltal, se till att luftvägarna är fria och böj huvudet bakåt med en hand på pannan och två fingrar under hakan.
• Kontrollera andningen genom att känna och lyssna efter andningsljud samtidigt som du ser efter om bröstkorgen rör sig.
2. Larma 112
• Om personen andas, placera honom/henne i stabilt sidoläge. Larma 112.
• Om personen inte andas, larma 112. Inled sedan omedelbart hjärtkompressioner, varje sekund är dyrbar!
3. Gör hjärtkompressioner
• Se till att personen ligger plant på rygg.
• Placera båda händerna, den ena ovanpå den andra, mitt på bröstkorgen där revbensbågarna möts.
• Tryck ner bröstbenet med raka armar cirka 4-5 centimeter, tag den egna kroppstyngden till hjälp. Du bör hålla ett högt och jämnt tempo med närmare två kompressioner per sekund.
• Släpp upp bröstkorgen mellan varje tryck.
• Varva 30 kompressioner med 2 inblåsningar.
4. Inblåsningar
• Se till att personen har fria luftvägar.
• Böj huvudet bakåt med hjälp av en hand på pannan och två fingrar under hakan.
• Kläm ihop näsborrarna.
• Behåll greppet om näsborrarna. Andas in och placera din mun över den medvetslösa personens mun.
• Blås in luft tills det syns att bröstkorgen höjer sig. Gör alltid 2 inblåsningar efter varandra.
• Varva 2 inblåsningar med 30 kompressioner.
• Håll på tills du blir personen visar livstecken, du blir avlöst eller du inte orkar mer.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails