2010/03/09

Fattiga får oftare döttrar

Såg en liten utklippt artikel idag. Vet inte hur gammal den var men den såg inte väldigt gammal ut. Sanningshalten har jag inget belägg för alls men jag tror nog det stämmer. Det var ju ändå forskare från något universitet, vilket kommer jag inte ihåg, som kommit fram till följande:

Fattiga kvinnor får oftare döttrar.
Jag har 2 döttrar. Vad säger det om mig då ;-). Jag kände mig väldigt fattig när jag läste detta. Och sedan visade sig att dom gjort denna undersökningen på kvinnor i Rwanda. Då var jag inte så fattig längre.

Anledningen att det var så var att flickfoster var starkare och klarade undernäring och stress på ett annat vis än vad pojkfoster gjorde och överlevde i större utsträckning. Och sedan behövdes det inte så många pojkar eftersom pojkar när dom fortplantar sig har möjlighet att få betydligt fler barn än vad flickor får.

Naturen har allt under kontroll fast vi ibland kan anse att det är kaos.
Naturen är rå men samtidigt är allt uträknat för människans överlevnad.
Fantastiskt kan jag tycka.

1 kommentar:

Sandra sa...

Och jag som kände mig rik (med tanke på att jag har två pojkar) fram tills dess att jag läste att det gällde Rwanda!! :-D :-D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails