2010/03/14

Oönskade vårtecken

Det är så häligt när man kan börja ta långa promenader ute.
Jag har varit ute en bra stund idag. Pluggade först in mp3-spelaren men efter ett tag insåg jag att det nog är härligare att vara utan så man kan höra alla fåglar och allt droppande och porlande från smältande snö. Så pluggarna åkte ut och jag bara njöt av en spirande vår.

020Snön och isen var nästan borta överallt på vägen. Det låg lite kvar där solens värmande strålar inte orkat sig igenom.
Jag hade kameran med mig för jag känner mig nästan helt besatt av att hitta vårtecken.
Och visst hittade jag vårtecken. Men tyvärr inte sådana vårtecken som jag var ute efter.

055Men jag ska börja med att fråga så alla vet vad detta är.
En papperskorg, alldeles korrekt.
Och i papperskorgen slänger man SKRÄP.
Och med det sagt ska jag visa lite av dom icke önskvärda vårtecknen jag såg idag.

027   029

031 034

033

036 046

037 042

Jag kan inte riktigt förstå varför man inte kan ta med sig sitt skräp och släng det på rätt ställe istället för att bara öppna bilrutan och slänga ut det.
Vi kan inte bara skjuta upp till kommande generationer att rädda vår jord. Vi måste börja någonstans och genom att göra en sådan enkel sak som att slänga sitt eget skräp på rätt ställe har vi i alla fall kommit en liten bit. Hade alla gjort det hade jag inte behövt sitta och känna mig som en jäkla pretto-kärring som kommer med pekpinne.
Jag är ingen miljöaktivist på något vis men jag gör ändå vad jag kan. Det är bättre att göra lite än att inte göra något. Och genom att använda sunt förnuft och slänga skräp där det ska vara har vi hjälpt lite.
Jag är ingen trädkramare även om jag kände för det när jag såg detta också idag.

049 052 Vår fina bokskog är ju inte längre diagonal utan den är nu horisontell. Men jag ska inte börja älta det igen.

Men jag menar bara att vi måste vara rädda om vår jord. Och skräp ska den inte behöva ha liggandes överallt.

Men även om jag nu inte hittade sådana vårtecken som jag önskade så var det en superskön promenad. Och jag ser fram emot en härlig vår med många, långa promenader.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails