2009/12/02

Önskar alla barn en VIT jul

Jag är en av dom som anser att alkohol inte tillhör julen.
Framförallt för att det är barnens riktiga högtid. Visst det är är familjehögtid men det är ändå främst barnen som ser fram emot klappar och tomte.
Och varför ska vuxna behöva förstöra detta för dom genom att dricka. Kan man inte vara utan alkohol den dagen borde man nog allvarligt ta sig en funderare på vilka vanor man har.
Jag har varit lyckligt lottad för alkohol har aldrig varit en självklarhet under våra julfiranden men jag lider med dom som haft det.
Men sen är jag emot att dricka överhuvudtaget när barnen är med. Jag tycker inte dom ska behöva se sina föräldrar druckna. Det är som det stod i denna artikeln att man blir förändrad när man dricker. Hela kroppsspråket förändras. Och barn har inte en aning om varför mamma eller pappa plötsligt blir ostadig, flamsig och tramsig. För hur mycket man än försöker att skärpa sig så kommer det att lysa igenom. Jag anser som sagt att barn inte ska behöva se det.
Men jag kan känna mig ganska ensam i mitt tankesätt när jag tackar nej till dricka för att barnen är med. Det borde vara en självklarhet för alla kan jag tycka.
Och jag ska genast poängtera att jag är inte guds bästa barn. Jag har druckit i närheten av barnen någon gång men jag avstår helst.
Men jag kan skriva på för en vit jul och jag hoppas att många med mig också gör det.

1 kommentar:

Karen sa...

Håller absolut med dig!

Karen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails