2009/12/18

Lämna deltid men betala heltid

Jaha nu har vår kära kommun kommit på den geniala idéen att ALLA ska betala heltid för dagis oavsett hur många timmar barnen är där.
Det är ungefär som att el- eller vattenbolagen skulle gå ut och säga att såhär mycket ska det göras av med på ett sådant här stort hus. Otur för dig för det hjälper inte att du sparar för du får betala för det iaf.
Jag kanske ska gå in till min arbetsgivare och säga att jag vill ha heltid och eftersom jag vill det får dom faktiskt ge mig lön för heltid. Någon som tror på att det kan hända? Knappas.
Men det är helt rätt att betala för "oanvänd" tid. Helt otroligt. Och jag tror inte det finns någon som kan komma och påstå att barnomsorgen är billig från början heller.

Och inte nog med det så har dom, kommunen, bestämt att 15-timmarsbarn ska gå 3 timmar 5 dagar i veckan istället för som det finns på många ställen med 5 timmar på 3 dagar.
Ekonomisk vinning på detta? Barnen får ju då inte ät på dagis. Vet inte hur mycket dom kan spara på det.
Men där skyller dom inte enbart på ekonomin utan även på att det blir mer kontinuitet för barnen. 3 timmar om dagen gynnar tydligen mer och det är bara föräldrarna som inte tycker det.
Jaha och hur mycket mer kontinuitet ger det att lämna måndag-fredag istället för kanske måndag, tisdag, torsdag? Barnen lär sig detta och det blir en kontinuitet för dom iaf.
Samtidigt tror jag det är bra för barnen att kunna delta i måltider tillsammans med andra barn. Att se och lär av det sociala spelet som pågår vid ett matbort tillsammans med andra barn.
Jag vet inte från vilket arbete dom utgår ifrån heller. Skulle mina barn må dåligt då över att inte ha någon kontinuitet i deras dagis tider eftersom jag jobbar som jag gör. Lite dagar, lite kvällar och lite helger. Detta resonemang håller inte anser jag. Som sagt så skulle barn till arbetande föräldrar må dåligt av sina tider då om man jobbar som jag gör. Och det känns ju skönt att lägga ännu mer skuld på oss föräldrar som inte kan vara hemma mammor och pappor.
Bra jobbat kommunen ;-).

Artikeln kan ni läsa här .

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails