2012/10/11

Ord 1: Gud

Det där kan ju vara ett intressant ämne för många. Inte så mycket för mig kan jag lugnt säga.

Gud finns inte enligt mig. Jag tror inte alls på någon gud eller annat väsen som skulle ha skapat vår värld. Jag är en alldeles för vetenskapligt lagd person för sådant. Jag tror helt enkelt på sådant som man kan ta på och som man kan bevisa. Det finns bevis på evolutionen, det finns bevis på att dinosaurierna vandrat på vår jord för åtskilliga miljoner år sedan.

Många djupt troende anser sig vara lyckliga personer medans vi icke troende inte kan vara lyckliga. Det är denna syn jag har så svårt för. Dels förstår jag faktiskt inte varför man skulle vara lyckligare av att gå och längta till något, paradiset, hela livet istället för att kanske inse att vi är där nu.

Jag hade inte blivit lycklig av att inse att det är “guds vilja” att man inte kan få barn och bara accepterat det. Jag skulle inte klarat av att levt genom någon annan, som dessutom inte finns, så mycket att jag hade lagt bort delar av mig själv för att “han” valt det.

Nej vetenskap är min gud, så enkelt är det. Och jag är en lycklig person för det eftersom vetenskapen har gett mig min äldsta dotter. Vetenskapen har gett oss mediciner och behandlingar för att ta bort det “han” straffar oss med. Snacka om långsint snubbe som fortfarande straffar människan.

Jag blir arg på när vuxna troende försöker tala om för barn om saker som inte stämmer. Att om det regnar så är det för att gud gråter. Sådant gör mig bara förbannad faktiskt och jag var nära att låta Molly sluta på kören för sådan påståenden. När det blir rena lögner till barn som tror på det en vuxen säger blir det ännu mer avståndstagande för min del.

2012-10-11 20.13.20 
Sedan försöker jag att inte fnysa när barnen vill läsa Jesus-boken om kvällen när det går och lägger sig. Hade jag fått välja hade de inte haft den men eftersom jag är en sådan förstående mor så vill jag ändå låta de komma underfund med det själva. Undra hur många djupt troende säger på samma vis till sina barn?

Jag ser inte något bra alls med religion helt enkelt. Den krassa sanningen från mig. Jag ser bara var var religion har gjort med länder och folk i evigheter. Krig hit och krig dit. Det går liksom inte att se mellan fingrarna för att få det att bli till något annat. Allt för att människor tror på gud och att alla dessa människor tolkar det på olika vis. Man skulle vilja tro att det skulle skapa ett tolerant folk för är inte det var det går ut på?

Det är min tanke om Gud en dag som denna.

Tror du?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för det! Kul med något "ämne" som kan bli precis hur som helst. Jag är också mycket vetenskapligt lagd i frågan. Religion skapar bara en massa konflikter.

Nettan sa...

Det var verkligen inget lätt ämne jag fick av dig :-). Det där ämnet brukar jag försöka undvika annars eftersom jag ofta blir så uppretad och irriterad. Men jag klarade mig hyffsat bra ;-). / Nettan

Unknown sa...

Då lyckades jag! :-) Oh ja det tycker jag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails