2008/12/11

Smutskastning?

Har gått och tänkt på kvinnan som låg död i 6 veckor innan någon hittade henne. Tragiskt att det ska bli på det viset, att vissa människor är så ensamma att inga saknar dom. Men sen kan jag inte hjälpa att jag blir fruktansvärt irriterad på media som kablar upp ALLT som händer i vården som vanvård. Nu är jag inte så insatt i vad som har hänt men vad jag förstod hade hon avsagt sig all hjälp från hemtjänsen. Hur kan de då få det till att det är vården som har fallerat? Hon var väl inte omyndigförklarad utan hade gjort ett eget val hur hon ville leva. Personal hade ingen rätt att gå in till henne om hon inte ville. Hon hade eget boende. Jag är frukatansvärt trött på att det kastas så mycket skit på oss som jobbar i vården. Jag är stolt över mitt yrke men ändå drar man sig för att säga att man jobbar inom vården. Blickar man får ibland: Är hon en sådan som vanvårdar? Jag säger inte att det inte finns vanvård för det gör det tyvärr. Men alla som inte vanvårdar eller vanvårdas då? Jag gör ett j*kligt bra jobb och det gör dom flesta av mina kollegor i Sverige också. Det är skandal att medierna inte kan lyfta fram allt bra vi gör. Det näms aldrig. Journaliser skulle kommit ut och arbetat några dagar och få se vad vi gör. Se hur vi vårdar, tröstar, hjälper, vägleder och hur vi berör våra äldre. Vi är den förlängda armen för många som både ser och hör dåligt. Att kanske få prata en stund och få en klapp på kinden eller att hålla i handen kan stärka vem som helst. Att få hjälp med vardagliga sysslor som gör att man kanske klarar av att bo hemma i sitt hus som man bott i i 60 år. Jag menar inte att medierna inte ska ta fram det som händer men varje baksida har även en framsida. Dom flesta äldre har det bra och får bra vård.

1 kommentar:

Anonym sa...

Media har ju som du säger en förmåga att publicera utvalda delar...de som tänker lite tar nog steget att bilda sig en egen uppfattning trots allt...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails