2011/03/28

Mattesnillet spekulerar

Japp idag börjar allvaret.

010

För 1 1/2 timme sedan slog jag upp boken.
Jag hade varit duktig att skrivit ut det som skulle skrivas ut igår och även läst igenom allt som skulle läsas igenom då också. Så idag var det bara till att börja.

Och allt började med en liten mjukstart med negativa tal.
Uppgift 1 gick som en dans och jag kände modet stiga lite.
Sedan kom parenteserna in och modet rann sakta, sakta av mig.
Jag läste exemplet hur många gånger som helst och jag kan lova att jag kände mig som en idiot där jag satt och inte fattade något.
Läste och tittade på talen. Låga fina tal som inte borde vara några problem men som nu var det.
Hmm, nu skulle man plötsligt komma ihåg när man skulle ändra tecken i parentesen och när den skulle vara kvar. Räknade ock rättade och fick rätt. Modet kom tillbaka.
Vände blad. Algebra.
Jag såg bara en massa x och y som flöt omkring tillsammans med lite parenteser och några siffror.
Men tro det eller ej så fick jag faktiskt lite kläm på det igen. Och jag lyckades göra mina uppgifter som jag planerade in att jag skulle göra. Jag gjorde dom sedan en gång till bara för att kolla så jag lite koll på läget. Så lite hoppfullt känns det allt eftersom jag faktiskt klarade dessa uppgifter helt själv utan att jag fått panik och frågat vännen. Fast lite panik fick jag i början men jag tror bara det var bra att jag fick lösa det själv och verkligen gjorde det.

 (4x+5y+15)-(3x+y-3)=

Kan ni den?
Vissa skrattar säkert snart ihjäl sig över en sådan lätt uppgift men jag är glad att jag klarade den.
Svaret står i kommentaren så kika inte innan du är färdig.

Rött hjärta

1 kommentar:

Nettan sa...

4x+5y+15)-(3x+y-3)= x+4y+18

Klarade du den? / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails