2011/03/20

Citronmuffins med Kick / Käck fluff

Då var det dags för nästa experiment med smaker.

Jag har nu i veckan funderat på att göra kick/käck fluff. Jag har varit riktigt nyfiken på smaken den skulle få. Men i vår lilla affär i vår lilla Håla finns bara dom små styckvis Kick/Käck och stå och köpa några sådana hade ju ruinerat mig.
Men igår hittade jag mumsbitarna i lösvikt och äntligen kunde jag skrida till verk.

Kick/Käck fluff

3dl grädde
120 g kick/käck kola

Klipp kolan i små bitar. Värm grädden och lägg ner kolan som sakta får smälta ner. OBS! Grädden får inte koka. Ställ kallt minst 6 timmar och vispa sedan upp fluffen.
Jag lyckades inte få all kola att smälta mer. Där var en liten envis klump som det inte hände något med så jag fick hälla det genom en sil när jag tröttnade på att stå där och röra. Man vill ju inte ha några klumpar i den färdiga fluffen sedan.

Problemet har varit var för smak som skulle användas till lakritsen. Det är inte många smaker som går ihop, tror jag i alla fall.
Hallon är gott till men jag kände för att prova någon smak som jag inte gjort.
Så till slut hittade jag en ganska självklar smak.
Citron.

Citronmuffins med mycket smak ( 18 stora)

300 g smör005
4 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
saft från 1 citron, ca 2-2,5 msk + skalet
1 dl mjölk
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa rumsvarmt smör och socker till en jämn.
Tillsätt sedan 1 ägg i tagen under vispning. Rör ner vaniljsocker, citron och mjölk. Rör ner mjöl och bakpulver, som är förblandat i en skål, och rör till en smet. När smeten går ihop sluta använda elvisp.
Klicka ut smeten i formar, gärna satta i muffinsplåt, och fyll 3/4 upp.
Grädda i 200 grader i 18-20 minuter

006

Färgen på fluffen var inte den finaste men det hjälptes upp med lite dekoration. Lite silverkulor och citronzest.
Det är kanske dags at lära mig göra små blommor i sugerpaste för att liva upp mina cupecakes mer.
Så nästa projekt blir då att få till spritsningen bättre och att göra sugerpaste-blommor. Tycker jag låter som en alldeles kanonidé. Så nu blir det till att få tag på stansar till blommor och hitta någon fin sugerpaste i bra färg. Spännande.

007

010

Gillar man sötlakrits så är detta en lite annorlunda och spännande smak. Och tillsammans med den smakrika citronmuffinsen blev det en bra combo.
Men nästa gång ska jag faktiskt prova med en hallonmuffins tillsammans med fluffen. Den combon tror jag är ännu bättre.

014

Lycka till

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails