2012/08/03

Mystik

Mystik kan vara så väldigt mycket.

007

Mystiken hur de överhuvudtaget kunde bygga en sådan borg för 500 år sedan. Att de fick det att hålla ihop och inte enbart falla som ett korthus. Dessutom hade de toa inne fast det var mer ute ändå eftersom den hängde utanför på de där utstickarna som syns. Kan bara tänka mig hur det skulle kännas att sitta där, tre våningar upp, på träbjälkar och en planka med hål i. Fritt fall neråt. Hade jag inte blivit förstoppad innan hade jag nog blivit det då. I alla fall enligt mina moderna ögon sett.
Att försöka tänka sig in hur det har sett ut med möbler och utsmyckningar. Lite Robin Hood-känningar kanske.

015

Mystiken i en mörk dörröppning. Förväntningarna hur det ser ut.

091

Mystiken i vem som gömmer sig i skuggan. Är det godsherren, godsfrun, en snäll dräng eller det är bara en misslyckat foto?

018

Mystiken i vad den där tanten gjort för att hamna där hon är.

183

Mystiken i ett oändligt hav. Så långt ögat kunde se fanns där bara hav. Som något magisk kunde man nästan skönja jorden rundning borta i horisonten. Mystiken i gässens dans på vågornas toppar som sedan med kraft rullar in över stranden. Rofullt och vackert. För att inte tala om mystiken i att tjejerna verkligen sitter där, i det inte allt för varma vattnet.

198

Mystiken att tre kilometer is har skapat miltals med backar och raviner längst med dess framfart. Att det vackra landskapet vi besökte igår är där för att isen har gett oss den för 10 000 år sedan. Skånes högsta vattenfall. Jag hade dock sett framför mig ett lite större än en liten bäck. Men högt var det i alla fall och hade jag vetat det hade jag nog undvikit det. Men det är väl lite mystik bara i det, mitt otroliga hajkande hit och dit i år.

037

Mystiken av att ingen kommit på dessa visdomsord innan. Jag är helt förstummad.

Vi hade en helt fantastisk dag igår. Dammiga borgar och slingrande stigar med massor av mystik. Skåne är vackert och här finns många små smultronställen, om man bara hittar dem.

Glimmingehus och Forsakar

4 kommentarer:

Katarina sa...

Vet inte vad tanter stod där för i gamla tider men jag vet vad många moderna "tanter" vill stå där för ;D

Nettan sa...

Hihi, att jag inte tänkte på det. Vi har ju en stor bil ;-). / Nettan

Västgötskan sa...

Där har vi också varit. Jättemysigt (och mystiskt). :-)

Och definitivt någon som bott där (tror jag). När vi tog foton på farfars grav en gång, blev ALLA foton fyllda med ljusfenomen. Helt galet... :-O

Nettan sa...

Jag tycker det är lite otäckt med skuggor på bilder så därför hoppas jag att det är ett misslyckat foto. Men jag kan inte vara säker eftersom när jag ibland får fingret vid hjälplampan till blixten brukar skuggan hamna i vänsterhörnet. Spooky / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails