2011/04/16

Trippel chokladcupecake med mjölkchokladfrosting

Här kan vi snacka om en riktigt härlig chokladkoma.
Har haft otrolig abstinens efter att göra cupecake. Det har inte blivit några på någon vecka nu eftersom all min lediga tid går till att sitta med matteböckerna. Men idag har jag jobbat undan veckans matte så jag kunde med gott samvete ge mig på att experimentera lite.
Jag har känt för att göra en chokladmuffins med någon frosting. Och efter en liten inventering av skåp och kyl blev det en rejäl chokladmuffins med bitar av vit, ljus och mörk choklad. Till detta tänkte jag mig en mjölkchokladfrosting.
Vattnas det i munnen?

Trippel chokladmuffins (18 stycken normala)

150 g smör007
2 dl socker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/5 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 dl mjölk
150 gram blandad choklad

Ställ formar i en muffinsplåt.
Hacka chokladen, inte för smått bara.
Blanda alla torra ingredienser i separat skål.
Vispa rumstempererat smör och socker till en jämn smet.
Vispa ner äggen, ett i taget och vispa till en slät smet.
Vispa ner dom torra ingredienserna. Vispa bara snabbt ihop och tillsätt sedan mjölken. Rör gärna ihop det sista så det blir ordentligt.
Vänd sedan ner chokladen och klicka ut smeten i formarna. Fyll bara 3/4.
Grädda i mitten av ugnen ca 15-16 minuter, använd gärna en sticka för att vara säker.

025

030

Mjölkchokladfrosting (räcker till 12 normala)

200 g ljus choklad, gärna mjölkchoklad039
200 g philadelphiaost
1 1/2 dl florsocker

Smällt chokladen över vattenbad eller i mikron och låt sedan svalna lite. 
Vispa upp osten lite pösigt och vispa sedan ner den smälta chokladen. När allt är riktigt blandat så vispa i florsockret.
Spritsa på muffinsen så, Voila, härliga cupecakes.
 

035

037

Detta är kärlek för en chokladälskare som mig.
Jag hade kunnat öka på kakaon med 1-2 msk till för att få dom ännu mer mustigare men jag vet vad barnen brukar säga om det.

Baka och njut

Rött hjärta

3 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Åh de verkar ruggigt goda. Ser fantastiskt fina ut med :-)
Hoppas du får en fortsatt fin kväll

Ricksen sa...

Jag kan säga att dom var ruggigt goda.:-)

Maya sa...

Åhh så smaskigt :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails