2013/03/30

Så var hemligheten röjd

Viktigt samtal i köket klockan 7.30 en påskaftonsmorgon som uppkom efter följande.

Lilly kommer inrusandes, lite innan den där tidigare tiden, och meddelar glatt att hon hittat ett påskägg. Sedan tar hon naturligtvis sitt påskägg och rusar in till en sovande storasyster och meddelar henne samma sak varav vild påskäggsjakt utbryter. När båda är hittade står de där i köket och diskuterar medan mamman försöker dra täcket längre om sig för att möjligtvis kunna slumra till en stund till. Det gick inget bra kan jag avslöja.

M: Lilly du vet väl att det är inte finns någon påskhare utan att det är mamma och pappa som gömmer det?

Lilly fick naturligtvis en smärre chock över detta avslöjandet och kommer in, igen, för att fråga om det verkligen är så. Mamman lugnar och meddelar att det är påskharen som kommit i natt.

L: Molly det är faktiskt påskharen som har gömt. Det sa mamma.
M: Nej svarade storasyster lugnt.
L: Men vet du vad? Jag hörde faktiskt påskharen stampa i mitt rum i natt så det så.
M: Alltså det gjorde inte jag. Det är liksom så att jag stänger mina öron när jag somnar. Jag har gjort så att de bara hör min musik så jag hörde inget.

Så avslöjandet är gjort och tvivlets frö är sått och lär har börjat gro till nästa påsk.

påsk 2013

Men jag undrar om påskharen vågar sig ut för att gömma sina chokladkaniner i trädgården i år. Tvivlar ganska mycket faktiskt.

I kväll blir det påskbuffé och jag måste säga att det gör att tankarna automatiskt faller på en högtid som infaller i slutet av året. Lite av den känslan. För är det inte så att buffén ikväll har i princip samma saker som buffén som serveras när mannen i det vita skägget kommer. Det är liksom bara högtidens namn som byts ut. Precis som på musten. Samma goda dryck men med olika man.

Men jag passar på att önska er alla en trevlig påsk och glöm bort det som vräkte ner i natt och ljusade upp vår värld. Ignorera det och tänk på knoppande träd och blommande krokusar. Som det ska vara.

2 kommentarer:

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Googla Cat's Cradle

Nettan sa...

Tack :-). Hittade en hel uppsättning med förklaringar och de var inte riktigt som jag mindes dem såg jag nu. Ska minsann se om jag lyckas någon dag :-) / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails