2009/08/21

Nostalgitripp a´la Gamleby

Sprang på en sida igår på FB. Om mitt gamla bostadsområde.
"Vi som växte upp i Gamleby"
Åh herregud vilka minnen man har från den tiden.

Jag och Jessica lekte alltid, när vi inte var ovänner då vill säga. Vilket nog var minst en gång om dagen;-).
Minns den gången vi letade efter Jesper. Letade överallt men hittade honom inte. Då visade det sig att han hade gömt sig hos grannen.
När vi rymde till byn och gömde oss i den stora rhodandenrobusken i parken . Inga glada miner när vi kom hem.
Jag minns hur ledsen jag var när hon flyttade. Min bästa kompis då:-).

Hittade snart en ny bästa kompis, Mia. Och med henne kom pojkarna;-). Vi var alltid med Jens, Måns och Linus. Och Jonas också förstås.
Alla sommarkvällerna med dunkgömma.
Hur man frågade chansen. Eller vi frågade till varandra även om vi var bästisar med killarna.
Hur jag efter ett kvartersdisco inte var okysst längre när Jens varit framme;-).
När vi tältade på gräsplanen bakom Mias hus. Jag, Mia, Jens och Måns. Att våra föräldrar vågade släppa iväg oss med pojkar på det viset;-).
När vi var borta och lekte vi nybygget och sjönk i leran. Jag hade bara en kinasko kvar sedan.
När jag och Mia satt under den stora granen vid cykelvägen, den syns fortfarande från vägen, och tjuvrökte. Vi rökte tills vi mådde illa och fick huvudvärk. Men vi tyckte vi var häftiga.
När Mias nya granne Patrik lärde mig skjuta luftgevär. Eller jag lossades nog att jag inte kunde för jag hade ju gått på kvarterslokalen tidigare och lärt mig. Tyckte det var coolt att han visade intresse för mig, eller det var tvärt om kanske? Minns inte riktigt.

När Jerker startade en landhockeyskola och jag var med där. Tror inte jag hade någon talang;-).

Det som slog mig var hur mycket som ordnades för oss barn när vi var små. Det var så många föräldrar som ställde upp och ornade saker i kvarterslokalen. Det var ofta disco och det var så spännande. Dansa tryckare till Alphavilles Forever Young:-). En av höjdarna från barndomen.





Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails