2013/04/28

Krisplan? Gör om, gör rätt

Jag blir bara mer och mer irriterad över detta med kommunals strejk. Inte på att kommunal går ut i strejk utan hur kommunen har valt att sköta det.

Till en början så ska skolan vara avgiftsfri. Det är nog ingen som har missat det. Skolan har därför en skyldighet att se till att barnen får mat. Så fungerar det här.

Men ändå går skolan ut med att vi föräldrar ska skicka med våra barn matsäck imorgon. Som orolig förälder kommer vi att göra det för vem kan låta sitt barn gå hungrig en hel dag för att kommunen inte löser det? Inte jag i alla fall. Hade det varit något annat än just det grundläggande behovet av mat hade jag nog vägrat men detta går inte.

Jag hade inte sagt så mycket om det hade uppstått en krissituation dagen innan och kommunen hade bett om detta. Men med ett överhängande hot sedan i mitten av förra veckan borde man som denna stora aktör hinna komma med en krisplan för hur matfrågan ska lösas för våra barn. Det kommer inte som en blixt från klar himmel precis utan det har legat och pyrt.

Som denna stora aktör som kommunen är är det inte acceptabelt att inte komma fram till en handlingsplan som är bättre än att be föräldrarna lösa problemet. Den krassa verkligheten är att kommunerna har ansvar för våra barn i skolan med allt vad det innebär.

I vår kommun får barnen inte använda kylskåp, porslin, bestick och övrig personalen får inte värma mat. Detta innebär att barnen kommer att få ha kylväskor med sig samt bestick och allt de behöver. Min fundering är lite hur min tjej i förskolan ska välja sin kycklingsallad till lunch istället för att ta drickyoghurten, som är till mellanmålet, när yoghurten är mycket godare. Personalen får inte hjälpa till.

Det som är lite skrämmande är dessutom det med att även om strejken blir avblåst så kommer många ställen inte ha möjlighet att servera mat i morgon på grund av att de valt att inte ta hem några råvaror. Så även om bespisningspersonal är på plats i morgon är det inte säkert att det kommer att serveras någon mat på grund av bristen på mat.

Som grädde på moset i denna fråga så kommer kommunen att begära att missade skoldagar på grund av konflikten ska tas igen. Ursäkta mig men är det så att kommunen inte löser det basala med matfrågan, som de är skyldiga till, så är det faktiskt inte barnen som ska lida för det. Det är inte barnens fel att kommunen misslyckas med sitt uppdrag. Det är fortfarande kommunen som har ansvaret.

Som en förlängning till att barnen kanske missar skoldagar på grund av att skolan kanske måste stänga så är min frågan då. Var ska mina barn vara när jag jobbar? Eller betalar kommunen min lön för att jag måste vara hemma för att skolan inte löst problemet?

Att gnälla på kommunal finns ingen anledning. Enligt lag har man full rätt till strejkåtgärder. Precis som barnen har full rätt till sin avgiftsfria skola. Det är såhär samhället fungerar. Att ge och ta.

Så kommunen, gör om, gör rätt.

2 kommentarer:

Katrin sa...

Jag blev lika irriterad i fredags eftermiddag när jag fick kommunens informationsbrev. Mest irriterad på vår förskolechef Petra Carlssons tillägg, där hon anpassat den generella informationen från kommunen.

Min grundinställning är självklart att kommunen ska lösa situationen och att vi måste klaga på deras "förslag till lösning" med matpaket.

Men, det fanns också enligt Eva Andersson förvaltningschef, en uppgift för varje förskolechef att anpassa lösningen efter lokala förutsättningar.

På vår förskola finns kylskåp och Micro på varje avdelning. Det finns personal som gärna bakar kakor då och då, som häller upp fil och hämtar matvagnar i mottagningsköket. Men ändå är det omöjligt för dem i denna krissituation att använda kyl och Micro eller skölja av tallrikar mm.

Detta är kommunals fel, enligt Petra. Och sen menar hon att det inte fanns något handlingsutrymme från förvaltningen att göra en lokal lösning utifrån hennes verksamhet. Detta är fel både enligt kommunal och enligt Eva Andersson.

De tar varje chans att skylla på kommunal och det är så fult. Om de hade tänkt i tankar av lösningar hade de tex beställt catering, gjort en pedagogisk aktivitet av att handla frukt i affären och lagt om verksamheten till utedagis (pga städning). Men nej, chef och personal verkar alla helt överens om att detta är kommunals fel och de kan inget göra.

Jag kommer att ha mina barn hemma tills dess att strejken är över eller de inser att de själva måste lösa matfrågan. Så långt det är möjligt. Och jag kommer att begära sänkt avgift för tiden det handlar om.

Anonym sa...

Blev ingen strejk=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails