2013/04/07

Jag måste sluta med det och inse att jag är ok som den jag är

Ibland kan man bli förvånad över hur olika man tänker.

Över några glas vin, när jag äntligen kom in i den där förbaskade boxen, satt vi hos våra vänner och diskuterade viktiga saker. Ibland var det inte så viktiga saker men ibland var det riktigt viktiga saker.

Som egna förväntningar. Hur man bygger upp en tro på hur andra ska uppfatta en. Hur man vill ha möjlighet att bjuda en massa för att det känns bra för oss men att kanske inte möjligheten finns. Medan de tycker att vi bjuder otroligt mycket på oss själva.

Det är skönt att få sådan ytliga saker upp till ytan för man inser hur korkad man är som tänker i de banorna. Men det har väl lite med förutsättningarna att göra. Att man konstant strävar efter att kunna ge lite extra men att man inte kommer upp i sina egna förväntningar. Förväntningar som man själv bara har för enligt andras förväntningar gör man detta och mer.

Jag vet inte om någon ens förstått vad jag menar men jag tror vi alla ska tänka efter och inte vara så rädda för hur andra uppfattar oss. Och speciellt inte nära vänner som enligt oss är de mest gästvänliga man kan stöta på. Och så visar det sig att de tycker detsamma om oss fast vi inte själva har sett oss som det.

Nu blir det bara rörigt när jag skriver det men jag måste sluta att vilja vara den där perfekta värdinnan. För jag behöver inte försöka så jäkla mycket eftersom det är så att jag är ok precis som jag är.

Troligtvis är det ett led i min otroligt dåliga självkänsla som jag alltid har haft. Att det då blir att man vill vara så duktig och visa vad man kan medan det egentligen inte behövs. Att man vill vara andra till lags för att få en känsla av tillfredställelses.

Jag måste sluta med det och inse att jag är ok som den jag är. Att det ska vara så jäkla svårt att förstå och leva efter.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Förstår precis hur du menar Nettan! Tyvärr så tänker man inte på hur viktigt det är att faktiskt tala om såna saker... men det är alltid kul att få höra från andra hur de uppfattar en så länge det är positivt förstås. ;)Fast även om det skulle vara negativt så kan det ju faktiskt vara bra att höra det också ibland för det är inte lätt att förändra saker som man inte är medveten om att man gör. Sen är det ju så att om vi inte duger som vi är så får de kanske titta sig om efter några andra vänner i stället för att vi ska ändra på oss? :)
Kram

Nettan sa...

Det är det som är kruckset. Jag misstror inte mina vänner och de har aldrig på något vis gett mig anledning att tro att jag inte är ok men det är känslan jag själv har av att inte duga tillräckligt bra. Det är så svårt att förklara det. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails