2012/09/06

Jag har skicka mail till våra politiker

Jag är arg och jag har för första gången skickat meddelande till våra politiker. Nu har jag ont i magen men jag funderar allvarligt på att skicka iväg det till tidningen också.
Följande e-post har precis gått iväg till fem politiker.

Kära politiker

Jag har gått och funderat på några saker som jag önskar få hjälp med att förstå.

Jag bor i Hästveda, ni vet den där lilla orten som kommer att växa sig stor och frodig när tågstoppet införs nästa år. Detta är väldigt bra tycker jag naturligtvis men har ändå funderingar kring lösningen av människorna som ska flytta hit.

Jag förmodar att det är äldre personer ni vill ska flytta hit. Detta med tanke på att vi snart inte har fler platser på vår förskola till de barn som redan bor i samhället. Och med tanke på att ni nu har bestämt att öppna fritidsgård på den avdelning som kommer att behövas efter att de få platser som finns kvar innan ny avdelning behövs samt att en dagmamma snart går i pension så växer mina funderingar ännu mer.

Jag förstår helt ärligt inte hur ett samhälle ska kunna växa om det inte finns barnomsorg till de tilltänkta invånarna. Som det ser ut idag handlar det inte ens om att växa utan enbart ta hand om de barn som redan finns på orten, vilket snart inte går.

Det är kanske tänkt att öppna ett ”akutdagis” i någon ledig lägenhet då istället eftersom den avdelningen som snart kommer att behövas är upptagen av annan verksamhet?

Kommunen ska, som det står i lagen, "utan skäligt dröjsmål" erbjuda en barnomsorgsplats. Ni vet den där blå tjocka boken som det står vad man får och inte får göra och vad vi vanliga folk har rätt till.

Så mina herrar jag skulle vilja ha svar på följande frågor:

Hur är det tänkt att lösa situationen på förskolan när de platser som finns kvar är fyllda?

Jag vill naturligtvis höra en praktisk lösning på detta och inte ett politiskt svar som bara pratar runt problemet. Jag önskar får svaret utformat: Lösningen ser ut som följande…. För visst måste det finnas en lösning på detta med tanke på vad lagen säger. Eller det skjuts på framtiden? Har herrarna hört talas om ringar på vattnet?

Hur är det tänkt att ett samhälle ska kunna växa utan en ordentlig barnomsorg?

Satsa enbart på de äldre så utarmar samhället sig själv efterhand? Problemet löst? Jag önskar få svaret utformat: Lösningen ser ut som följande….

Tacksam för svar

Jeanette Sjöstrand”

Hoppas inte jag gjort något dumt och impulsivt nu bara men jag var bara tvungen att få det gjort.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails