2012/09/08

Fått luddiga politikersvar

Jag blir så jäkla frustrerad på dessa politiker. Efter mitt mail till fem stycken i kommunen angående fritidsgårdens placering på dagiset har där droppat in tre svar. Om jag har fått svar på det jag frågat? Ha, jag tror jag garvar ihjäl mig efter tre moderaters svar. För att friska upp minnet så var mina specifika frågeställningar följande:

1. Hur är det tänkt att lösa situationen på förskolan när de platser som finns kvar är fyllda?
Jag vill naturligtvis höra en praktisk lösning på detta och inte ett politiskt svar som bara pratar runt problemet. Jag önskar får svaret utformat: Lösningen ser ut som följande…. För visst måste det finnas en lösning på detta med tanke på vad lagen säger. Eller det skjuts på framtiden? Har herrarna hört talas om ringar på vattnet?

2. Hur är det tänkt att ett samhälle ska kunna växa utan en ordentlig barnomsorg?
Satsa enbart på de äldre så utarmar samhället sig själv efterhand? Problemet löst? Jag önskar få svaret utformat: Lösningen ser ut som följande….

Jag må vara lekman men jag är fan inte dum. Jag kan inte se en enda lösning på de frågor jag ställt. Bara en massa politikersnack som pratar runt problemet för att på något vis snirkla in sig på någon annan väg. Precis det jag specifikt poängterade att jag inte ville. Jag fattar inte hur de gör faktiskt och jag har inte en aning om hur jag svarar på dessa mail som inte ger mig det jag är ute efter. 

Hej, och tack för synpunkter.

Med tanke på omständigheterna (dels att fritidsgårdsverksamheten blev husvill, dels att det finns lediga utrymmen i lokalerna som förskolan disponerat, dels Hästveda skolas problem med dåliga resultat, men framförallt att det rör sig om barn och ungdomar med många beröringspunkter), ser jag detta som ett tillfälle att på ett positivt och professionellt sätt ge Hästveda skola i samarbete med fritidsverksamheten en framgångsrik nystart. För Hästveda som ort är det också av yttersta vikt att man har en fungerande barn- och ungdomsverksamhet, något det nu ges utmärkta förutsättningar för. Med tanke på den professionalitet som personalen på såväl förskola som fritidsgårdsverksamhet besitter, är jag övertygad om att man gör detta till en för både skola, barn och ungdomar positiv händelse där alla parter tjänar på samarbete.

Hälsningar
Ernst …..
ledamot tekniska utskottet”

“Hej och tack för dina synpunkter!
Vår målsättning är att alla tätorter skall vara livskraftiga och att vi ska kunna erbjuda en god kommunal service i hela kommunen. Kommunen, och jag, har även engagerat oss stort Pågatågsprojektet, vilket jag tror är oerhört viktigt för bl.a. Hästvedas framtida utveckling. Genom tågstoppet och förbättrade kommunikationer skapar vi möjligheter för inflyttning till Hästveda, vilket är av avgörande betydelse för tätortens utveckling.
Jag ser inte att det finns fog för din oro. Från politiskt håll är det tydligt att vi värnar förskolorna runt om i tätorterna. Vi har en bra förskoleverksamhet i Hästveda idag och det skall vi ha även framgent!
Med vänliga hälsningar
Urban ……
Kommunstyrelsens ordförande”

“Hej Jeanette!

Tack för Ditt mail. Om Du har frågor om förskolan bör Du i första hand vända Dig till företrädare för barn-och utbildningsnämnden.
Såvitt jag vet är det gott om förskoleplatser i Hästveda. Senast jag kontrollerade var det 60-70 barn inskrivna på förskolan i Hästveda medan lokalerna är anpassade för nästan 100 barn. Därtill tror jag att kyrkans förskola Änglabus har lediga platser. Även om det skulle bli så att en del av förskolans lokaler tas i anspråk för en fritidsgård så finns det lediga platser kvar.
Om inflyttningen till Hästveda skulle bli så stor att brist på förskoleplatser uppstår så tror jag inte det finns någon politiker som kommer att motsätta sig en utbyggnad av barnomsorgen.

Med vänlig hälsning
Lars …… (m)
ordförande i Fritidsnämnden”

 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha helt sjuka svar!!!!

Samarbete mellan förskola och fritidsgård???? Vi får ju inte ens passera i deras lokaler för att komma till Lenas rum utan idén är att göra en ny dörr utifrån. Är det samarbete?

Gott om platser på Hästhoven och Änglabus??
Det sista jag hörde var att det är fullt på Änglabus och vi på Hästhoven har två platser kvar.
Är det utbyggnad av Änglabus då?

En irriterad Sara!

Västgötskan sa...

Det är politiker vi pratar om. Det finns inte en enda (oavsett parti) som kan ge konkreta svar..... *muttrar* :-P

Nettan sa...

Sara: Ja, jag vet inte alls vad de menar. Det känns som att stå och prata med en väg eftersom de redan har bestämt sig för att det är en bra lösning. Problemet är att de enbart tittar på lösningen för problemet som de nu gör och inte på vilka problem de skapar för framtiden, en mycket snar sådan.

Frustationen är på hög nivå och jag har svårt att se hur jag ska svara på dessa mail. Jag har inte fått ett enda svar som jag ville.

Jag tycker det känns som ett hån från deras sida att anse att jag (vi) inte behöver känna en oro över detta. Oron finns och är av högsta grad befogad och de bara trycker ner det i halsen.

Jag hoppas att det är fler som har reagerat och gjort något. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails