2012/09/26

Heureka, jag har funnit det

Att hitta den säkraste fyrsiffriga kombinationen kan väl kanske räknas som en riktigt upptäckt? Av 10 00 möjliga kombinationer kan de nu peka på den kombination som är mest säkrast efter att gått genom en databas med över 3,4 miljoner stulna koder. Två val finns då tydligen:

1. Att låta dem som har denna kod fortsätta att ha en säker kod
2. Gå ut och tala om vilken kod det är

Nu behöver man kanske inte vara ett geni för att välja nummer 1 eftersom det känns som den mest logiskt. Men se där blev det lite felgissat. Forskarna har naturligtvis talat om vilken fyrsiffriga kod som är den mest säkra i världen. Ja, det vill säga i alla fall tills den yppades.

Av 10 000 möjliga har jag valt den som är säkrast eftersom den inte blir stulen. Jag vet faktiskt inte varför forskarna väljer att tala om den men tanke på att den troligtvis inte kommer att vara så värst säker längre:

1. Alla som befinner sig i kodstjälarbranschen kommer troligtvis att börja försöka med denna kod nu. Hade jag varit i den branschen hade det varit min första tanke i alla fall tills den inte kommer att finnas längre, se punkt 2. 
2. De som nu har koden kommer nog troligt att byta ut den, se punkt 1. Och i och med detta så har forskarnas jobb att gå genom 3,4 miljoner koder varit förgäves eftersom den säkraste koden idag, innan de publicerade den, är inte den säkraste i nuläget.

Godmorgon Einstein. Det finns kanske en anledning till att man inte blev forskare med tanke på att man inte behöver vara forskare för att vara ett geni eller som i detta fall en helt vanligt normaltänkande person. Herregud, säger jag bara.

 2012-09-26 10.40.31

3 kommentarer:

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Haha!

Vi har bloggat om samma sak.
:-)

Osloskånskan sa...

Minsann! Där ser man....

Västgötskan sa...

Japp, och jag vet vilken kod det är. Tänkte samma som dig, när jag hörde det på radion i morse. Säkrast FRAM TILLS IDAG vill säga... Idioter! :-P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails