2013/08/09

Välkommen tillbaka till fjortisnivå

Språkförbistringar är just språkförbistringar. Är man dessutom skånska, det vackraste, så vet man inte riktigt varför vissa väljer att namnge vissa saker på vissa vis.

krämare 
Låt mig bara säga att en Krämare inte är en lampa i alla fall som IKEA vill få oss att tro. En Krämare är, hur ska jag säga det för att inte chocka alla jag som alltid är så finkänslig, en person eller annat levande väsen som efter kålsoppan måste springa på toan hela tiden. Han är en riktig Krämare. Eller jag kan säga att Tuben, alias doggen, är en riktig Krämare när han sitter ute med böjd rygg och konstig min även för en hund.

Och hur kan Ford döpa en av sina bilar Kuga. Det är något helt annat i en skånskas öron. Vem har inte hört uttrycket, som jag dock inte kommer att verken översätta eller förklara, “Huga dig så ska jag kuga dig”. Jag har dock provkört en sådan och det är ett skönt åk, det kan man inte säga något annat om. Men när ska de börja tänka på att vi skåningar också ska känna oss bekväma med saker?

Välkommen tillbaka till fjortisnivå. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails