2013/08/29

Då flåsade jag som en födande elefant

Ibland bara slår det en. Hur saker kan förändras, denna gången till det mycket bättre.

För 10-11 månader sedan gick jag på mitt första gympapass här i Hålan. Den första gången var en ren pina. Varje muskel ifrågasatte om jag var en idiot som plågade dem på det viset och de skrek åt mig att sluta. Jag flåsade som en födande elefant och jag ville helst inte se mig själv i spegeln när jag blobbade fram.

Idag var jag på ett introduktionspass. Detta passet innebar Zumba, dans, afrodans och yoga. Detta passet varade i två timmar. I två timmar sprätte jag fram, troligtvis med ett fotarbete som skulle få en boxare att gråta, med viftande armar. Inte brydde jag mig om att där satt 100-tals mc-knuttar ute på serveringen och tittade på oss. Inte brydde jag mig speciellt mycket om att jag inte kunde alla stegen eller rörelserna.

Mitt motto för gympapass är att man ska ha roligt. Man får bjuda på sig själv och jag ler och fnissar gärna åt mig själv när stegen är helt andra än alla andras.

Men jag genomförde detta passet, svett från topp till tå ungefär, bara sådär normalt andfådd och inte sa mina muskler till mig att de ville sluta. Helt ärligt hade jag klarat att köra en stund till om det hade varit det. Och det mina vänner är en helt otrolig upplevelse. Känslan att jag har gjort detta passet är obeskrivligt och det är ännu mer underbart med tanke på hur “lätt” det gick. Det där är en boost för självkänslan som heter duga. Att minnas hur det där första passet kändes och jämföra det med idag. Det bevisar bara att jag faktiskt också kan. Jag kan och jag har gjort det bra än så länge. Fy tusan vad frugan hon är duktig.

Nu sitter jag väl mest och tycker det är synd att dessa passen inte finns i närheten av Hålan för den där afrodansen var helt underbar. Funderar på om det är värt att köra och om man hinner med det. Det tål att funderas på i alla fall.

Nu återstår det naturligtvis att se vad mina muskler tycker om detta imorgon. Det är mycket tänkbart att det kommer att bli så men det är det fasen värt.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails