2012/04/05

Stopp, stopp, stopp. Något har blivit väldigt fel här.

Stopp, stopp, stopp. Något har blivit väldigt fel här. Det måste har blivit väldigt fel.

När man smakar på tid kan man bli lite förvånad att man inte hinner smaka alla smakerna. Detta kan mycket väl bero på att det går alldeles för fort. Om man suger på uttrycket “För 20 år sedan” får man fram smaker av bitterljuv nostalgi. Men det är svårt att ta på hur fort 20 år faktiskt bara kan försvinna. Om man tittar lite på vad som hände för 20 år sedan först så underlättar det kanske tanken hur jäkla längesedan det faktiskt är.

Detta hände 1992
*Sovjetunionen upplöses officiellt
*Lasermannen härjar och skjuter invandrare
*Birgit Friggebo vill sjunga “We shall overcome”
*20 kronors sedeln införs i Sverige
*Nöjesparken Euro Disney invigs i Paris
*Upplopp i Los Angeles efter att en helvit jury friar poliserna som misshandlat Rodney King
*Danmark vinner fotbolls-EM
*Det första avsnittet av Rederiet sänds
*TV 4 introducerar frukost-TV
*Falu koppargruva läggs ner efter över 800 år i bruk
*Hallandsåsen börjar byggas

Nu är det lite lättare att faktiskt tänka sig hur länge sedan det är. För vem minns inte bilderna på Birgit Friggebo och det totala pinsamma i att vilja sjunga i ett rum full med upprörda känslor samtidigt som Carl Bildts min säger allt. Vill gömma mig bakom kudden av pinsamhet bara jag skriver det.

Det var i alla fall detta året som jag slutade 9:an. Och det är väl det som jag inte riktigt kan få in att det är då förbannat längesedan och ändå känns det inte som om 20 år har passerat. Allt bara traskar på och vi följer sakta med och plötsligt slår det oss i skallen. “Välkommen på 20-års Reunion”. Och då vill man bara skrika, stopp, stopp, stopp, jag hinner faktiskt inte med denna farten. För har jag inte helt fel för mig så dom som går på 20- års Reunion är ju gamla och det är inte jag så någonstans har det blivit fel.

Jag tycker det ska bli roligt att träffa alla igen. Jag har ingen som helst kontakt med någon förutom några genom facebook. Hoppas bara jag kan gå. Men 20 år sedan. Nej jag kan fortfarande inte smällt det.

086

2 kommentarer:

Karin sa...

Vad kul att du hittade till mig! - Så att jag kunde hitta till dig. :D
Jag läser och läser och läser, och njuter. :)
Det märks att även dina fingrar gillar att dansa över tangenterna, och de dansar bra! - Helt i min smak!
Synd bara att jag lider av tidsbrist, annars skulle jag läsa mera.
Men det är ju så där konstigt med tiden att den bara flyger iväg.
Tjugo år är ju ingenting, fast det låter mycket.
Men gammal, det blir man inte förrän man känner sig gammal. Det har inget med år att göra, som tur är. ;)

Nettan sa...

Hej
Alltid roligt att höra att andra gillar det jag skriver. Du är välkommen att komma tillbaka och läsa och läsa för här finns några inlägg att ta sig genom :-). / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails