2013/02/08

Kan man inte hantera sin irritation över händelser i trafiken har man inget där att göra

Om du är en liten mus väljer du då att leta upp en katt? Väljer du då att ställa dig framför katten och sakta in i din snabba marsch för att katten ska komma närmare?

Nej, jag trodde inte det heller.

Men som bilist i en liten Fiesta, Ka eller Clio väljer du att lägga dig framför en lastbil och sakta in för att sedan bromsa?

Nej, jag trodde inte det heller. I alla fall inte som normal bilist.

Mötte en liten bil när jag körde hem. Han körde sakta och hade rutan nerrullad. Utanför rutan hade han stuckit ut hela underarmen och lite lojt räckte han finger åt den stora lastbilen bakom honom.

Lastbilen blinkade med lysena medan den närmade sig den lilla bilen. När jag passerat såg jag den lilla bilen bromsa igen och så även lastbilen. De försvann runt kröken och jag såg inte dem längre men jag tänkte desto mer.

Det finns liksom saker som man som normalt funtad människa borde ha i åtanken.

Man bromsar inte framför en lastbil som ligger väldigt när. Nu menar jag på en helt vanlig väg där det inte finns någon anledning att bromsa. En lastbil är tung och har liksom inte alls samma möjlighet att stanna som en liten bil har. Detta skulle mycket väl kunnat sluta med att den lilla bilen hade haft en stor lastbil fastklistrad i häcken och kanske till och med in i halva bilen.

Men vad tänker man som bilist när man väljer att leka en sådan katt- och råttalek? Det är inte så att man är själv i trafiken utan man måste faktiskt tänka på de andra också.

För inte nog med att den lilla bilen bromsade in framför den stora lastbilen som tvingades bromsa. Det låg sedan bilar bakom lastbilen också som tvingade bromsa in hårt.

Och vad ska vi säga om väglaget? –1 grad med våt vägbana och lite modd här och var. 

Det är inte ok att bete sig på det viset i trafiken. Det är andra medmänniskor som sitter i de andra fordonen. Kan man inte hantera sin irritation över händelser i trafiken har man inget där att göra.

Jag kan visst bli irriterad på andra bilister men jag har ändå så mycket vett innanför pannbenet att jag vet att man inte kan agera ut denna irritationen.  

 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails