2013/02/07

Det finns äckliga saker och så finns det äcklig saker

Låt mig säga några ord om disktrasor och min mentala hälsa.

Dessa trasor är bland det äckligaste som finns och det är det enda som jag ständigt har hemma, till kära makens förtret när jag liksom har fyllt en hylla med bara lasar. Jag är normalt en förespråkare på att man ska vara rädd om resurserna vi har och återvinna och sådana viktiga saker. Detta gäller inte disktrasor.

Jag är ledsen men jag vägrar att tvätta dessa saker utan de går i sopen med en gång.

erki och perkiJag har svårt att använda dessa saker hos någon annan för jag tycker det är så äckligt. Detta var till och med innan tjejerna introducerade mig i Erki och Perkis värld. Jag kan liksom för mitt inre se de där sakerna festa loss på trasan. Och festar de loss så vet vi också att det är stor risk att de förökar sig i snabb takt också när det görs snedsteg efter snedsteg. Så nej, jag undviker trasorna hos andra. Hemma vet jag i alla fall att den är använd på bord och bänk och när jag tog en ny. Jag är liksom Erki och Perkis värsta fiende skulle man kunna säga. En riktig party pooper med andra ord och jag älskar det.

disktrasorInte nog med att det är bland de äckligaste sakerna man har här hemma så envisas de med färger. Vad färger har med det att göra? Det kommer att vara glasklart om en stund.

Jag kan inte förstå hur de fortfarande, 2013, väljer att ha en röd trasa med bland de andra. Det vet väl alla hur det ligger till med det ;-). En gång i min ungdom, säg en sådär tre-fyra år sedan för att inte avslöja för mycket, utbildade jag mig till undersköterska. Och vissa delar sitter djupt rotade inser jag ibland. Som detta med färger.

För det är så att man helt får lära om detta med färger när man läser inom vårdyrket. Nu var färger inte bara vanliga vaxkritor som man kunde färglägga en målarbok med. Nej nu fick färger en mening.

Ni förstår att såhär ligger det till:
Grön = sterilt
Blå = rent
Röd = smutsig

Och där har ni hela förklaringen. Eller? Men det säger sig själv ju. Röda trasor använder man på toaletten = smutsigt. Så därför tar man trasorna i en viss ordning också.

Grön, blå, gul och röd. Den röda sparas alltid till sist. Jag tror jag hoppas att den ska transformeras till en annan färg men lik förbannat är där alltid en röd kvar som förbli röd. Behöver jag säga att jag är förespråkare för reklamjippon på disktrasor. Då blir de vita i grunden med lite rosa- eller blåa band eller andra symboler på istället. Problemet löst.

Jag så ju att det skulle bli glasklart.

Ja, hujedanmej var är världen på väg egentligen?

Men annars är jag fullt normal.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails