2012/07/29

Jag vet och jag börjar härmed spridningen

Jag har kommit på mig själv med att jag nu iakttar filmer på ett lite annorlunda sätt och beter mig därefter.

Det är inte att jag vid någon spännande scen sakta vänder bort ansiktet för att istället titta lite i ögonvrån. Jag vet inte vad det skulle hjälpa till men på något vis känns det kanske tryggare eftersom jag kommer längre från tv. Och inte är det heller, i samma scen, att jag högt och ljudligt talar om att jag vet att det snart kommer att hända något. Att jag viftar lite lätt med händerna och gnyr, enbart för att göra mig beredd på den där saken som snart kommer att dyka upp när man tror att det är över. Min förberedelse hjälper dock sällan eftersom jag varje gång blir rädd så jag håller på att skita på mig och jag tror att hjärtat ska stanna. Ja, jag låter också så alla andra blir nog mer rädda över mitt tjut än över den dumma blondinen som borde veta att man inte ska göra vissa saker eftersom det alltid slutar illa. Att de aldrig lär sig liksom.

Det är inte att jag i tid och otid bölar till olika filmer. Det spelar inte så stor roll vad det är för någon eftersom jag nuförtiden kan gråta till det mesta. Jag kan med hulkande snörvlingar och sminket rinnandes titta på Armageddon, någon tecknat, något glatt, något pinsamt. Ja, ni förstår. Det fungerar till det mesta faktiskt.

Men inte heller detta är så irriterande som min nya “last” i filmtittningsvärlden är. Nej, nu är det så att jag under en längre tid numera ser väldigt mycket och jag menar verkligen mycket smygreklam eller produktplaceringar som det så fint heter i filmer. Och detta är väldigt irriterande eftersom jag nu ser detta istället för att koncentrera mig på filmen. Jag menar, var har en stor Shellskylt att göra i en trång gränd i Spanien?shell Man skulle nog kunna säga att det är en ganska misslyckad smygreklam för den kunde nog ingen missa. Och hade någon missat det hade de fått reda på det när jag ifrågasatt det vilket mycket väl kan vara irriterande bara det.

Telefoner, bilar, musikanläggningar och datorer är nog det som är lättast att se. Men eftersom mitt öga för sådana saker numera även blivit helt omedvetet upptränat så finns det saker överallt. Drycker, sprit, matkedjor, tvålar, försäkringsbolag, mackar, väskor, skor, vapen bara för att nämna några saker som brukar vara med och man ser en skymt av. En liten förlupen logotyp någonstans men för det mesta passar de i alla fall in där de är lagda.

Jag vet faktiskt inte riktig varför jag plötsligt börjat lägga märke till detta så mycket. Irriterande är det i alla fall. Men jag skulle tro att det mest går ut över mig även om det händer att jag kommenterar.

Nu känner jag mig nästan som en sådan där filmnörd som till exempel se vissa återkommande sifferkombinationer i olika filmer och dessutom vet innebörden i dessa kodade meddelanden. Men jag behöver ingen avkodningsmaskin för att veta vad mina dolda meddelanden betyder. Att sätta griller i huvudet på oss tittare utan att vi vet om det. Ha, good luck liksom. Jag vet och jag börjar härmed spridningen Blinkar.

1 kommentar:

mamma jakeline sa...

Själv har jag en förmåga att titta efter alla scriptafel som finns, speciellt då jag ser om en film eller serie. Typ att i en scen fanns det två vinglas på bordet, men i nästa så är de borta. Typ sådant. Och ja, man märker ju vilka som varit med och sponsrat en film rätt snabbt. ;) Dessutom har jag läst filmvetenskap och därför gärna analyserar sönder filmer... :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails