2012/06/30

Är det värt att riskera vänskapen för?

Jag skulle tro att vi är några stycken som har drömmen om den stora vinsten. Den stora vinsten med ett ordentligt pengaregn. Visst har man vunnit men 28 kronor på lotto kan man inte förverkliga många drömmar med.

Tänk dig följande. Du har fått en lott av en vän som ger dig mycket pengar. Vännen kräver halva vinsten. Vad skulle du gjort och vad skulle du tyckt vara rätt? För tanke och handling går inte alltid ihop.

För det första så anser jag inte att lottköparen har någon som helst rätt att kräva några pengar. Har man köpt något till någon kan man inte komma och begära tillbaka det sedan om det är värdefullt. Det är sådan saker man måste tänka efter innan man gör ett sådant köp och ger bort. För anledningen man köper en lott är faktiskt att man vill vinna och vad är skillnaden om man köper en lott till en vän? Chansen att den stora vinsten är på den lotten är lika stor som om du hade behållit den själv. Och det är den risken man tar när lotten lämnar handen och hamnar i andras ägor. Kan man tänka sig att vännen vinner och enbart känner glädje över detta så är det väl fritt fram att ge bort. Känner man däremot lite tvekan över hur man skulle reagera om vännen vunnit ska man naturligtvis inte köpa en lott till någon.

Jag köper inte lotter till andra av just den anledningen. Jag hade blivit glad för den andra men jag hade grämt mig i hela livet över att jag inte tog just den där lotten själv för att kunna få lite guldkant. Att veta att pengarna funnits i min hand men att jag gett bort det jag själv velat ha i hela mitt liv. Kanske egoistisk tänk men helt ärligt så är det så. Jag unnar andra saker, ingen tvekan om det men det är lite annorlunda. Men jag hade aldrig kunnat kräva pengar av vinsten. Jag har liksom gjort mitt val när jag gett bort lotten.

Hade jag däremot vunnit på en lott som jag fått hade jag nog delat med mig. Lite som tack men samtidigt är det inget köparen kan räkna med likaväl som summan inte är given till halva. Det är saker som man tror sig veta hur man ska gör men jag tror det är svårt att veta hur man gör tills man varit i situationen.

Men att vara tjurig på båda hållen ger inget. Att som vinnare inte ge köparen något men skänka bort halva vinsten kan jag tycka känns lite konstigt också. För om man nu ändå inte ska behålla hela vinsten kan man väl ändå ge en liten symbolisk summa i alla fall. Sedan verkar det ju som om det hade kvittat i många fall eftersom köparen alltid kräver minst halva vinsten eftersom det är denna som köpt den. Blir det inte lite moment 22 av det hela?

Så det enklaste är nog att ge fasen i att köpa lotter till någon. På så vis riskerar man inte vänskapen som man har eller ännu värre familjebanden. Det finns så mycket annat man kan köpa istället. Men tänk på att inte köpa för dyrt. Vem vet om gåvan säljs och den som fått det tjänar pengar på det. Har du rätt till halva då?

And the dance goes on and on……

1 kommentar:

Maya sa...

Nej man har inte rätt till halva tycker jag, ger man bort något så har man gett bort det, om det sen genererar i 1 miljon så är det ju inte mina pengar!
Jag kan glädjas med vänner som vinner och fortsätter köpa lotter i present!
Kram Maya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails