2013/06/22

Kommer snoppen att ramla av?

Jag kanske är ointelligent, mindre vetande eller helt enkelt bara korkad men jag har lite svårt att greppa detta med genussnacket.

Kanske inte själva begreppet, eller jo även det eftersom det faktiskt är helt ogreppbart eftersom alla säger olika om det även Google. Men det jag har lite svårt att förstå, därav min ointelligent lär många troligtvis nu tycka, är upprördheten som den drabbar.

Om man söker barnvagn eller andra barnsaker på nätet och skriver att det är till en kille så skapar detta väldigt upprörda känslor hos många. Upprördheter jag har stöt på har handlat om att pojkar då skulle behöva extra plats för sin snopp och därför söker man till pojke. Eller att det av någon anledning skulle vara så att snoppen till och med skulle kunna ramla av om det inte är till en kille. Eller om det är tvärt om, att man söker till en tjej, så finns liksom risken att hon ska utveckla snopp.

Alltså bara där är man ju lite fel på det. Är det inte att särskilja könen redan där? Jag menar att flickor utvecklas och pojkar bara tappar sina saker.

Tydligen ska man skriva önskad färg istället eller önskad utformad på annat sätt istället. Kanske inget fel i med upprörd? Nej. Ord som flicka och pojke ska tydligen inte användas. Men vänta, vi har ju hen nu ju.

Så om man nu söker en gåstol till en kille så är det liksom inga konstigheter för mig och skapar inga upprörda känslor alls eftersom största delen av oss skulle skriva på det viset om vi söker en färg som alltid har förknippats till en kille. Jag förstår liksom med en gång vad som efterfrågas utan att jag ska ifrågasätta sättet att skriva på. Hade jag önskat annat färg hade jag skrivit det.

Istället för att bli så förbannat upprörd över hur andra skriver i sina annonser och dylikt så får man väl själv skriva annorlunda i sina annonser men att gå på annonsskrivare känner jag är ganska lågt.

Jag kan tycka att det finns så mycket annat att bli upprörd över än hur man utformar annonser. Annonser som de flesta av oss förstår helt klockrent. Fast det är ju bara jag, den mindre vetande och intelligenta som inte tänker ta en diskussion eftersom jag inte fattar ändå. Eller för att det inte är lönt att försöka ta en diskussion med någon som tror att andra tror att snoppar ramlar av, eller något liknande.

Vid tangentbordet

Den ointelligenta, mindre vetande eller helt enkelt bara korkad

1 kommentar:

Unknown sa...

Önskar dig en trevlig fortsättning på midsommar helgen !


Sportfotograf
www.sportfoton.se

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails