2013/05/08

Gamla vänners dag

Idag är det gamla vänners dag. Jag vet inte riktigt vad som är meningen med dagen egentligen.

Är det tänkt att vi ska tänka på en massa gamla vänner som vi inte träffat på länge.

Som när jag och Jessica rymde ner till byn och gömde oss i den stora rhododendronbusken på torget. Jag tror till och med att vi hade tagit en tia eller liknande av våra föräldra som vi köpte glass för på Matöppet-affären på hörnan.

Eller när jag och Mia rymde till Växjö för att vi fått bannor för att vi hade nallat på mammas Jägermeister som stod och samlade damm i kylskåpet. Vi ville ju bara vara omtänksamma så det inte blev gammal. Vi hade inga problem att få lift dit med hem var ett helsike. Vi hade planerat att stanna flera dagar för vi kunde nog klara oss på några äppel. Vi stod ut två timmar innan vi försökte ta oss hem. Först fick vi skjuts med äkta hippi som hade en äkta folkabuss. Fjärde skjutsen vi fick var med en polskregistrerad lastbil som vi därför snackade knacklig engelska med chauffören som surt sa att vi kunde prata svenska med honom eftersom han var svensk.

Eller när jag, Mia och två av brödrarna tältade ute på ängen och det slutade alltid med att jag och den äldsta hade hångelfest med torrjuckande. Det kunde hända att vi råkade röra lite under kläderna också med det var snarare bara nuddande. När vi låg där och kelade så höll någon på att skrämma skiten ur oss genom att banka på tältduken.

Eller när jag, Lisa, Jonas, Jerker och Tim lekte Stjärnornas krig och sprang rundor i hela kvarteret och de försökte rädda oss flickor från att bli lätta offer för de elaka. Vi var i goda händer.

Eller när jag och Tess smugglade med oss en fickplunta med sprit och en skvätt apelsinjuice i när vi skulle till Balders och titta på The Creeps. Hur jäkla fulla vi blev men ändå alltid lyckades ta oss in dit vi skulle. Lika fulla som vi alltid var så slutade det alltid med att vi hånglade upp någon kille och kom från varandra. Varje gång.

Eller hur jag, Jill, Jennie, Linn och Sara partade loss mitt ute i skogen och cyklade in till city för att bada i fontänen. Fontänen var avstängd så vi partade loss ännu mer. Så mycket att taxi skjutsade hem oss helt gratis. De ville kanske inte ha det på sitt samvete att vi skulle cykla.

Eller när jag och Mia satt och rökte Blå Blend under granen vid cykelvägen så vi blev nikotinförgiftade och missade en bio för att vi var dåliga. Vi kunde liksom inte spara dem ju eftersom någon kunde hitta dem. Vi var dessutom järva och tuggade tuggummi samtidigt som vi rökte fast vi hade hört att man kunde bli steril. Ja, se hur det gick.

Eller när jag och en klasskompis i högstadiet smög utanför grindarna på det där dansstället och besökte skogen en stund om man säger så. Vi höll inte på att komma tillbaka in igen för där vi smet ut hade de stängt igen men tillslut så hittade vi tillbaka.

Eller när jag och blivande kära maken partade loss hos våra goda vänner Anna och Per och det slutade med att jag ena gången förlorade i klädpoker, ena gången pratade med Ulrik hela kvällen och ena annan gången (varje gång) blev helt överöst med komplimanger från en annan kille som alltid var med. Han tyckte alltid det var så synd att jag hade blivande kära maken för han ville liksom bara ha mig. Han tyckte till och med så synd om mig när jag förlorade i klädpoker att han var bara tvungen att visa sitt så jag slapp sitta själv. Sån var han liksom. 

Är det detta som är meningen med dagen så har jag klarat uppdraget med bravur. Gamla vänners dag.

Obs! Jag lovar att min ungdom har varit mer än att rymma, supa och upptäcka sex bara så att ni vet. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails