2013/10/20

Nötchokladbullar (Nutella-liknande) och Äppelbullar

Ibland lyckas man rätt bra.

Frysen är i princip tom på bjudkakor och annat gott. Så det var väl dags att göra lite bullar. Och jag kände mig lite sådär wild and crazy och valde att göra två helt experimentella sorter.

Jag gjorde dubbel sats av min vanliga bulldeg. Fyllningarna blev följande:

Nötchokladfyllning
100 gr smör
0,5-1 dl socker
ca 300 gr nötchoklad, typ nutella eller liknande. Jag hittade någon billig på Lidl som var väldigt god med en lite tydligare nötsmak.
Blanda ihop allt. Bred på den utkavlade degen och rulla ihop som vanlig bulle.

Stekta äppel20131020_122128
5-6 äppel delade i små bitar
4 msk socker
2 tsk kanel
Stek allt i en stekpanna

100 gr smör
1 dl socker
2 tsk kanel
Blanda ihop och bred på den utkavlade degen. Strö på de stekta äpplena och rulla sedan ihop. Den klibbar inte ihop som vanlig bullrulle så var försiktig när du skär den.

Varje fyllning räcker till en normalstor bullsats.

1378187_672998136045460_1231390673_n

  Jag kan bara meddela att det var ett mycket lyckat experiment. Riktigt, riktigt lyckat. Vi tyckte dock lite olika här hemma om vilken som var favoriten. Jag tyckte absolut äppelbullen var godast medan resten av da family tyckte att nötchokladbullen var godast. Fast det är ingen som behöver vinna egentligen för båda var så goda. Så våga prova, egna då förstås för mina ligger i frysen, du också. Lycka till.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails