Mediorna har en roll att förmedla nyheter och förstås en och annan skrämselpropaganda också. Men ibland blir faktiskt mediornas roll helt fel.
När medior går ut och varnar, som idag, för risvin för matlagning som säljs i vanliga affärer blir det lite fel. För vinet håller tydligen en alkoholhalt på 14% och nu är det risk att ungdomar ska dricka det.
Risken fanns inte igår eftersom ingen ens hade tänkt på det innan media tog upp det. Vilket innebär att media själva genom att uppmärksamma det skapar begäret. Jag skulle tippa på att ytterst få har tänkt tanken innan medan hela Sverige idag vet om det.
Så grattis ni ungdomar som vill ha en fylla men inte kan köpa på systemet. Idag vet ni var ni ska handla. Och eftersom det är så få som läser hos mig så är jag inte rädd för att sprida vidare heller eftersom media redan gjort jobbet.
Jag kan faktiskt tycka att media borde ta ett större ansvar för vad det skriver. Att kanske fundera på vad som händer när man skriver en artikel om något som andra inte ens tänk tanken på innan det uppmärksammas. Det är liksom inte första gången det görs. Tanken föds först när det uppmärksammas.
Så typiskt.
1 kommentar:
Precis min tanke också.
Skicka en kommentar