Det ringde en telefonförsäljare igår precis när vi var färdiga med middagen. Jag tror inte dom är det smartaste släktet som finns precis.
-Ja hej mitt namn är Wolfgang och jag ringer från Dental. Du har fått tandborste från oss tidigare. Hur tycker du den fungerar.
-Det är inte jag som har använt den så jag vet inte svarade jag.
-För vi har fått in mycket klagomål om den på att den laddar ur sig. Stämmer detta?
-Jag vet fortfarande inte eftersom det inte har varit jag som använt den.
-Jo men så är det svarade han.
Här tänkte jag lite att varför frågar du om det är så när dun vet det. Och han fortsatte sedan i ett rasande tempo. Dessutom pratade han sån där fin Danderyds-dialekt också. Stockholmare klagar på att skånskan är svår att förstå men detta gnäll samtidigt som han pratade fort gjorde att jag hade väldigt svårt att höra. Men det var nog det som var meningen.
-Vi skickar nu ut ny tandborste utan några extra kostnader. Ingen porto och du får ett extra borsthuvud med.
-Mhm svarade jag samtidigt som jag undrade när den extra kostnaden skulle komma.
-Ja sen skickar vi ut tre gånger om året för en summa av x kr per paket. Låter det bra?
-Jaha svarade jag. Jag är då inte speciellt pratig i telefon i vanliga fall med folk jag känner och än mindre med telefonförsäljare.
-Jag kommer läsa en text här för dig nu. Nu börjar inspelningen.
Så läste han dagen datum och att vi hade bestämt att jag skulle få tandborsten och 3 gånger per år få huvud hemskickade får x antal kronor.
-Jag är inte intresserad om jag binder upp mig på att köpa borsthuvud i 1 års tid svarade jag.
-Nej du får tandborsten och du måste ju ha nya huvud för att kunna hålla dig fräsch.
-Men jag är inte intresserad om jag binder upp mig.
-Men utan nya huvud kan du inte hålla dig fräsch.
-JAG ÄR INTE INTRESSERAD OM JAG BINDER UPP MIG sa jag åter igen. Jag ska säga att jag höll en reserverad ton men var inte otrevlig.
-Jaja, då säger vi så. Hejdå.
Klick.
Jag tycker det är så jäkla fräckt att göra så. Att först säga att det inte kostar och sedan försöka lura till att binda upp för ett år för att det är DOM som köpt upp dåliga saker. Hade jag nu kanske hört lite dåligt eller inte förstått svenska så bra hade jag troligtvis gått med på detta erbjudande eftersom det inte var fören efter en stund som jag fattade att det kostade. Och sedan att dom har mage att bli arga och sura för att man tackar nej gör mig ännu mer irriterad. Kan undra om dom sover gott om nätterna när dom lurat folk.
Nej usch för telefonförsäljare.
Ska väl påpeka att jag nu har generaliserat ganska mycket och att det finns trevliga säljare också men dom är få.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar