2011/09/11

11 september

På ett ögonblick förändrades världen till något ännu grymmare än den redan var. Tusentals människor miste sina liv. Tusentals familjer splittrades. Tusentals vänner försvann. Allt i en av tidernas grymmaste attentat.

Detta attentat känns som totalt meningslöst. Meningslös i den bemärkelsen att det inte fanns någon vinning alls. Alla attentat är förstås meningslösa men detta oskyldiga bortkastade människoliv. För i samma stund som det där andra planet träffade det andra tornet så försvann alla funderingar på hur en sådan olycka kunde hända och istället byttes det ut till en kall känsla av hur någon vill göra andra så illa. I samma stund som planet träffade tornet var inte enbart en mängd människor där dödsdömda utan en dödsdom föll sakta över en massa oskyldiga liv på andra sidan jorden. Våld föder våld hör man ofta sägas och visst är det sant. Att en sådan här våldsgärning föder nästa våldsgärning när vedergällning planeras. Att tusentals oskyldiga människor miste livet för 10 år sedan vet vi alla och detta är fruktansvärt. Hur många oskyldiga som sedan mist sina liv under dessa senaste 10 åren på grund av kriget efter är det kanske inte så många som tänker på. För dessa människor är lika oskyldiga som dom som fanns i World Trade Center för 10  år sedan. Så vi är uppe i betydligt fler döda än nästan dom 3000 som förlorade sina liv där i WTC. Och alla har mist sina liv på grund av andra människors grymhet och ondska.

För 10 år sedan kom jag hem från jobbet vid 3-tiden. Kära maken berättade om olyckan samtidigt som vi live ser hur andra planet träffar andra tornet. Kylan jag fick i magen då är för mig obeskrivlig. För redan då var det en obegriplig händelse. Detta obegripliga är det fortfarande. Jag får fortfarande en kall klump i magen när jag ser bilder. Hur planet girar för att träffa andra tornet, eldmolnet när det träffar, alla papper som fyller luften och sakta svävar ner mot marken och det som för mig ser så otäckt ut är hur mängden av människor som slänger sig ut för att som dockor tumla mot sin död.
Jag minns min totala stumhet när det första tornet gav vika och försvann neråt. Tankarna att det inte kunde vara sant, tankarna på att det fanns människor kvar där inne.

Det finns en värld före och en värld efter. Världen efter är en mycket kallar och grymmare värld. Där människor men en helt annan misstänksamhet mot varandra försöker leva sina liv.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Människor är dom grymmaste varelserna som lever på jorden. Det är inte jorden i sig själv som kommer vara vår undergång utan det kommer vara vår dumdristighet och grymhet som kommer att förinta oss själva. Miljöförstöring, krig och girighet.

Minns du vad du gjorde för 10 år sedan

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails