2011/06/08

Hur var det när jag föddes?

Det kan bli lite panikartat ibland när Molly drar igång sina funderingar. I alla fall för mamman.

-Mamma, hur var det när jag föddes frågade hon mig när hon satt uppkurad mot mig i soffan.

Åh, shit tänkte mamman med en gång. Nu är det dags för det där jag gärna pratar om men inte med barnen kanske. Väntade bara på frågan om hur barn blir till. Ska jag dra den lång eller korta tänkte jag under en ögonblick sekund. Den där versionen där pappan stoppar snoppen i mamman och få lite följdfrågor. Men jag kan ju vara lite ful och dra den verkliga versionen där barn blir till i en petriskål på sjukhuset. Nja, blir kanske lite fel i verkligheten för henne då. Kommer själv ihåg när jag och en kompis lekte med Barbie och naturligtvis att dom skulle få barn. Min kompis chockade mig totalt när hon talade om att man måste knulla för att få barn. Knulla sa jag och såg frågande ut. Och så berättade hon och jag håll på att ramla av sängen. Herregud, så  kunde man inte göra och så var det ju inte alls. Man slutade med p-piller så blev man med barn, vem har sagt något om det där andra. INGEN. Kan väl säga att vi blev ovänner den där dagen eftersom båda visste att dom hade rätt eftersom deras föräldrar hade talat om det. Nu vet vi vilkens föräldrar som hade talat mest i klarspråk.

-Vi åkte in på sjukhuset också födde jag dig svarade jag och hoppades inte på någon följdfråga.
-Men hur gjorde dom när dom plockade ut mig från din mage?
Jaha där kom det ändå tänkte mamman samtidigt som hon såg kära maken sitta vid sidan om och le stort. Hon riktigt hörde hans tankar hur hon nu skulle klara detta samtidigt som en lättnande sten föll från hans bröst eftersom det nu var mamman som fått frågan.

-Dom plockade inte ut dig gumman utan du kom genom, mamman gjorde en liten paus för att hitta rätt ord, snippan sa hon. Och med dom orden sagda hörde mamman hur konstigt det lät även om det var sanna ord. Och samtidigt bröt Molly ihop i ett hysteriskt fnitter.
-Men mamma då. Det kan man ju inte svarade hon.
-Jo så är det svarade mamman och ville verkligen inte ta denna plötsliga diskussion längre.
-Det tänkte jag aldrig göra sa hon och där slutade samtalet.

Så frågan om hur barn blir till kom inte. Men mamman har i alla fall börjat tänka på hur man talar om det för den kommer att komma. Och det är nog snart.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails